חג לא כשר

לקראת שנה הבאה מוטל עלינו לתקן את שווקינו ואת דרכינו, להקפיד בתשלום של מס אמת ולהדר בדיני ממונות של מצוות חג הסוכות, רק כך יהיה לנו חג סוכות שמח וכשר

חדשות כיפה אייל ברגר 19/09/13 23:43 טו בתשרי התשעד

חג לא כשר
yanec-cc-by-nd, צילום: yanec-cc-by-nd

בערב החג נזדמן לי לבקר באחד משווקי ארבעת המינים בארץ. האמת, כבר שנים שלא יצא לי. אך השנה יצא. נשלחתי למשימה חשובה לקנות ערבות והדסים לבני המשפחה.

"שלום, אני צריך לקנות ערבות והדסים", פניתי למוכר החביב. "בסדר גמור, אין בעיה", הוא ענה. "אתה נותן קבלה?", שאלתי. "לא, מאיפה אני אביא לך קבלה", הוא השיב, והמשיך: "למה, למישהו פה בשוק יש קבלה?!". המשכנו בדין ודברים ולאחר שהפנמתי את העובדה שעם קבלה על התשלום אני לא אצא מהשוק קניתי את שהייתי צריך וחזרתי לביתי.

כל הדרך הביתה הרהרתי בתשובתו של המוכר. "למישהו פה בשוק יש קבלה?!". בתמיהה. כאילו נחתתי מכוכב אחר, במקום מוזר שנותנים בו קבלות על רכישה. תשובתו אמרה: בוודאי שאין לי קבלה, לאף אחד בשוק ארבעת המינים אין קבלות, אתה לא יודע שבשווקי ארבעת המינים אף פעם אין קבלות?

בכוכב שאני נמצא בו, אני וכל החנויות העוטפות את השוק מצדדיו השונים, יש חובת דיווח ותשלום מס אמת. אגב, יכול להיות ששמעתם עליו, הכוכב הזה נקרא בחלק מהמקומות מדינת ישראל. אך לא כן נהוג בשוק ארבעת המינים, לכל הפחות לא בזה שאני נזדמנתי אליו הבוקר. אני לא מצליח להבין כיצד שוק שכל כולו מצווות והידורים מכיל בתוכו עבירה של גזל הציבור.

הדבר לא ברור לי, כך לא נוהגים בכוכב המוזר שממנו אני מגיע. איני יודע לאמוד את היקפה של התופעה הזו של 'שוק שחור' בשוק ארבעת המינים ואיני יודע אם הדבר נובע מחוסר מודעות, בשגגה, או שהוא נעשה בזדון. כך או כך נראה כי לקראת שנה הבאה מוטל עלינו לתקן את שווקינו ואת דרכינו, להקפיד בתשלום של מס אמת ולהדר בדיני ממונות של מצוות חג הסוכות. רק אז יהיה לנו באמת חג סוכות שמח. וכשר.

הכותב הינו רכז מדיניות ומחקר בתנועת "נאמני תורה ועבודה"