זהירות: עשרות בקבוקי שמן זית משווקים בכשרות מזוייפת

כך עולה מנתוני ארגון "כושרות" והרבנות הראשית לישראל. הרבנות מזהירה כי מותג השמן "שער ירושלים" משווק עם תווית מזויפת של העדה החרדית. וגם: כך תבחרו שמן זית איכותי

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 24/10/13 16:00 כ בחשון התשעד

זהירות: עשרות בקבוקי שמן זית משווקים בכשרות מזוייפת
shutterstock, צילום: shutterstock

הרבנות הראשית לישראל ממשיכה להלחם נגד תופעת זיוף הכשרויות של שמני הזית המשווקים בישראל. בשנה שעברה פרסמה הרבנות כי למעלה מ-50 בקבוקי שמן זית מזוייפים מסתובבים בשוק. השבוע הזהירה הרבנות כי מותג השמן "שער ירושלים" משווק עם תווית מזויפת של העדה החרדית.

הרב משה כ“ץ, ראש ארגון הכשרות ”כושרות“, אומר כי "חשוב לדעת שהיום ניתן לערב בשמן זית חומרים נוספים זולים יותר ולכן אין לרכוש שמן זית ללא כשרות. סימן מובהק לכך ששמן הזית הינו 100% שמן זית, הוא שמחירו אינו יורד מאזור 40 שקלים לליטר“.

משרד הבריאות מבצע בדיקות מדגמיות בכל הנוגע לשמן זית הנמצא בשוק, שכן רבים בו הזיופים והנוכלויות. במהלך הבדיקות השגרתיות נתפסו מגוון מארזים של מותגים שונים, אשר בבדיקות מעבדה התברר כי חלקם כלל אינם ראויים לתואר "שמן זית", ומדובר למעשה בשמן זית מזוייף. ההמלצה אפוא הינה ברורה: שמן זית - קונים אך ורק ממותג מוכר ומחברה בעלת-שם.

כך תבחרו שמן זית איכותי:

•חפשו תו איכות של מועצת הזיתים. המועצה מספקת ליצרן תו איכות לאחר בדיקות איכות אקראיות (חלקן בדיקות מעבדה כימיות וחלקן בדיקות חושיות), שבהן הוכח כי השמן עומד בתקן.

•שימו לב לתאריך התפוגה. לפי משרד הבריאות, אחרי שמבקבקים את השמן - תוקפו שנה אחת. תוקפו של שמן זית בפך: שנה וחצי.

•בדקו את דרגת החמיצות. שמן זית כתית מעולה נחשב כבעל דרגת האיכות הגבוהה ביותר, ורמת החמיצות שלו היא עד 0.8%.

•העדיפו שמן זית בבקבוק כהה. האור מפרק את השמן וגורם לשחרור ריחות לא נעימים.

•אחסנו בצל. אחסנו את שמן הזית במקום מוצל, עד טמפרטורה של 35 מעלות.