התלבטות הלכתית: האם יהיה ניתן לקיים את מצוות מחצית השקל בהעברה בנקאית?

מתכוננים לבניית המקדש - במאמר בכתב העת ´אמונת עתיך´ דן הרב יהושע פרידמן באפשרות למתן מחצית השקל בהעברה בנקאית במקדש. האם הכסף הפיזי מתקדש או שניתן להסתפק בהעברת כסף וירטואלי?

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/03/17 13:34 ד באדר התשעז

התלבטות הלכתית: האם יהיה ניתן לקיים את מצוות מחצית השקל בהעברה בנקאית?
Noam Revkin Fenton/flash90, צילום: Noam Revkin Fenton/flash90

בית המקדש השלישי שיבנה בעז"ה בקרוב, טומן בחובו שאלות רבות הנוגעות להתפתחויות הטכנולוגיות שעבר העולם.

אחת הדוגמאות לכך היא מצוות מחצית השקל עליה מכריזים בראש חודש אדר שחל השבוע. האם יהיה ניתן לבצע העברה בנקאית או סליקה באשראי עבור לשכות הכהנים שיעסקו בגביית מחצית השקל, או שמא ישנו צורך להעביר כסף פיזי?

במאמר בגיליון טבת של כתב העת אמונת עתיך מבית 'מכון התורה והארץ', דן הרב יהושע פרידמן ממכון המקדש בסוגיה.

מחצית השקל היתה מועברת על ידי כל אחד מישראל פעם בשנה עבור עבודת המקדש. "הכסף בימי קדם היה עשוי ממתכות יקרות, ולמקדש נתנו ישראל חצי שקל כסף העשוי ממתכת הכסף", מסביר הרב פרידמן. "בימינו, הכסף אינו עשוי ממתכות יקרות כבימי קדם, אלא ממתכות זולות או משטרות נייר, ורובו הינו בכלל כסף וירטואלי המצוי אך ורק במחשבי הבנקים ושאר המוסדות הפיננסיים".

השאלה המרכזית בה דן הרב פרידמן במאמרו היא האם קדושה יכולה לחול על דבר שאינו פיזי. למסקנה כותב הרב פרידמן כי מאחר שבזמן קיומה של מצוות מחצית השקל, הכסף הניתן למקדש - מתקדש, וקדושה יכולה לחול רק על חפץ פיזי - אזי לא ניתן לקיים את מצוות מחצית השקל באמצעות העברה בנקאית של סכום המצווה למקדש.

מצד שני מציע הרב פרידמן פתרון, שכן ניתן בהחלט לרכוש כסף פיזי שנמצא במקדש באמצעות העברה בנקאית, ורק לאחר מכן להקדישו למצוות מחצית השקל, שכן על פי ההלכה אפשר להקדיש כסף שנמצא ברשות האדם גם אם אינו תחת ידו של הבעלים באותו רגע, וכאמור, כסף זה הינו כסף פיזי שקדושה יכולה לחול עליו.