השעה התשיעית בשנה התשיעית: סגולה או מנהג מוזר?

מאמינים רבים סבורים כי היום, בין השעות 13:44-13:53, תחול סגולה קבלית מיוחדת המסוגלת לישועות, המתרחשת אחת ל-50 שנה. בציונות הדתית לא מתלהבים: "זה לא קשור למסורת ישראל"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 12/11/13 12:56 ט בכסלו התשעד

השעה התשיעית בשנה התשיעית: סגולה או מנהג מוזר?
shutterstock, צילום: shutterstock

מאמינים רבים, בעיקר מהמגזר החרדי, יתפללו היום (ג‘) בשעות הצהריים - בין השעה 13:44 לשעה 13:53 - זאת מפני שלטענתם מדובר ב“עת רצון מיוחדת“, כך על פי הקבלה.

מדובר בסגולת ”השעה התשיעית“ בה מאמינים חלק מן המקובלים, שחלק בשנה התשיעית ליובל - תשע“ד. האירוע המיוחד מתרחש אחת לחמישים שנה ועל פי המקובלים, כאמור, מדובר בזמן המסוגל לישועות, לזכויות ולתפילה.

הרב אמנון בזק התייחס היום בביטול לנושא וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי ”בשעה שמי שפועל להתייעלות שירותי הדת מכונה אצל מנהיגי הציבור החרדים 'רפורמי', ישנה התעלמות מן הרפורמה המשמעותית המתרחשת בתוך תוכי העולם החרדי - הסטת היהדות לכיוונים של סגולות זרות ומוזרות, הקובעות את גורלו של האדם, במקום להתמקד בצורך הפשוט לקיים בצורה טובה יותר תורה ומצוות".

בהתייחס למנהג טוען הרב בזק כי הוא מבוסס על תפיסה מוטעית ברמב“ם, לפיה תשע“ד היא השנה התשיעית ליובל. ”'סגולה' זו סותרת לחלוטין את מסורת ישראל, המאמינה בכוחה של תפילה בכל עת, ושעות רצון מיוחדות יש בעשרת ימי תשובה, ולא בסתם יום של חול“, טען הרב בזק.

לדבריו, הסגולה הזו ”מבוססת על דברים סתומים המופיעים במקור עלום, שלא נזכרו בשום ספר מוכר בעולם ההלכה, והיא מתעלמת לגמרי מעובדות פשוטות, כגון שאין כל קדושה במספר 9, שלא מתקיים מניין שנות היובל אחרי החורבן לרוב הדעות, ושהיות שבשנה הבאה שנת שמיטה גם על פי הרמב"ם, הרי שבכל מקרה לא ייתכן שהשנה היא השנה התשיעית ליובל“.