הרב שרלו: מכינה או ישיבה? זה לא באמת משנה

ראש ישיבת פתח תקווה קורא לשמיניסטים להקדיש את זמנם ללימוד תורה ולא להתלבט יותר מדיי באשר למסגרת הלימודים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/06/11 13:49 ז בסיון התשעא

הרב שרלו: מכינה או ישיבה? זה לא באמת משנה

הבגרות האחרונה עומדת בפתח, וחלק מתלמידי השמיניות עוד לא החליט מה הוא עושה בשנה הבאה. זהו הרקע לדברים שאני כותב כעת: לכו ללמוד תורה.

אין זה משנה באיזו מסגרת ובאיזה מקום; אין זה משנה אם בישיבת הסדר, בישיבת שילוב, בישיבה ללא צבא כלל, בהסדר "מרכז" או בכל מסלול אחר; אין זה משנה אם במכינה כזו או אחרת; אין זה משנה כעת אם הכוונה היא לטווח ארוך או לשנה בלבד; אין זה משנה האם בצפון או בדרום, או בהשתלבות במגמה להשיב את התורה למרכז הארץ; אין זה משנה אם במוסד ברוח ה"קו" או ברוח ה"עיגול" - התורה רחבה מני ארץ וארוכה מיני ים, וריבוי המוסדות (שהוא נושא שיש לדון בבעיותיו בפני עצמו) פותח בפניכם את האפשרויות השונות. לכל אחד מקום מתאים משלו, ואות מיוחדת משלו בלימוד תורה. בשל כך, כל אחד חייב למצוא את המקום שהוא הכי קרוב לשורש נשמתו, ולא ניתן להכניס את כל לומדי התורה למסלול קפוא אחד. בחרו את שמתאים לשורש נשמותיכם - ולכו ללמוד תורה.

החובה ללכת ללמוד תורה בשנה הבאה מורכבת משני מעגלים. מעגל אחד הוא המעגל האישי - תלמוד תורה הוא הגשמה עמוקה ומהותית של צלם אלוקים שבכם. הוא ההזדמנות להתחבר לריבונו של עולם ב"מגרש" בו נפגשים עם דבר ד'; הוא העיצוב של דמות האדם התורנית לאורך חייכם; הוא המימוש של מצוות תלמוד תורה; הוא הבחירה ללמוד תורה לא מתוך הכרח, אלא מתוך הרצון החופשי שלכם. הלימוד שהוא כנגד כולם יבנה אתכם ואת אישיותכם, ומאוחר יותר את הקשר ביניכם ובין ביתכם העתידי, על בסיס אמיתי יותר וטהור יותר ומחובר יותר לקודש. אין מהלך יותר משמעותי לעיצוב דמות האדם מאשר הליכה לתלמוד תורה. חלק מכם אף ימשיך בלימודו שנים רבות, ויזכה להצטרף לקבוצה המופלאה של מלמדי התורה בישראל וממשיכי מסירתה, ויהיה חלק משלשלת המסירה שהחלה ב"משה קיבל תורה מסיני" ותמשיך בעזרת ד' בתלמידיו. בכלל אנו חייבים להכניס לשיח התורני שלנו את השאיפה של אלה שמתאימים לכך ללמוד תורה כדי להיות תלמידי חכמים, מלמדי ופוסקי הלכה, ולא לצמצם את מטרות הלימוד רק בהתעלות ובדביקות, אם כי כמובן אלה חשובים מאוד מאוד.

המעגל השני הוא המעגל הלאומי. עם ישראל זקוק ללומדי תורה, ואלה שיחיו חיי תורה בתוכו. בעיקר זקוק עם ישראל ללומדי תורה מחברים ומחוברים: מחברים תורה ועבודה, מחברים הלכה ואגדה, מחברים חול וקודש, מחברים צבא ומדינה, מחברים את כל החיבורים המיוחדים שתלמוד התורה הנלמד בישיבותינו, ברוח הכהן הגדול מאחיו הרב קוק זצ"ל, מתאפיין בו. זו משימה לאומית, לא פחות מאשר השרות הצבאי, או כל עניין אחר. מבחינה לאומית אנו זקוקים לדור של אנשים המחברים את כל החיבורים האלה, שכן האתגרים העומדים בפני עם ישראל הנראים כבר לעין מחייבים עוצמה רוחנית, טוהר מוסרי, ידע תורני ומידות טובות, ואלה נמצאים בשפע בעולם לימוד התורה, לאלה שמתמידים ומשקיעים ולומדים. צריך להטמיע בתוכנו שהחיוניות של דור תורני היא משימה לאומית, ומכוחו של הדור הזה יש אפשרות לקשור את החיבורים הנדרשים כולם. דווקא אתם, שכל כך רוצים לתרום לאומה, קרואים לעשות זאת בכל החיבורים הנדרשים - בלימוד תורה ובשרות הצבאי, בטיפוח המידות הטובות והסקרנות המדעית, ובכל העניינים האחרים הבונים בסופו של דבר את האומה.

לכו ללמוד תורה בשנה הבאה. לאחר מכן, חלק יהיו סיירת תלמוד התורה באומה; חלק יהיו אנשי סיירת בסיירת; חלק יהיו אנשי סיירת בשרות האזרחי במדינה; חלק יהיו אנשי סיירת בגדודים; חלק כאן וחלק שם. כולם ימלאו את התפקיד העצום של "ונקדשתי בתוך בני ישראל" מכוח העוצמה הגדולה שבתוכנו.