הרב שרלו: להיאבק על עם ישראל כמו שנאבקים על ארץ ישראל

נוכח התבוללות יהודי העולם ובראשם יהודי ארה"ב, קורא ראש ישיבת פתח תקווה לבחינה מחודשת של סוגיות הלכתיות וציבוריות אשר "מטרידות" את הקהילות היהודיות בעולם - ולהיאבק נגד ההתבוללות

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 06/12/12 15:38 כב בכסלו התשעג

הרב שרלו: להיאבק על עם ישראל כמו שנאבקים על ארץ ישראל
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

"יהדות העולם, ובראשה ארצות הברית, הולכת ומתבוללת, ונעלמת מהעם היהודי. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שמגבשי הזהות היהודית, שפעלו בעבר, אינם קיימים עוד" - כך כותב היום (ה‘) הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר פתח תקווה, בעמוד הפייסבוק שלו. הרב שרלו חזר לא מכבר משליחות קצרה בארה"ב ומשתף את חבריו בעמוד הפייסבוק על מצבה של המשבר החמור של יהדות התפוצות ומציע מספר הצעות לשינוי היחס אליה.

"עד לפני כמאתיים שנה, מגבש הזהות המובהק של העם היהודי היה התורה. תנועת ההשכלה, החילון וכו' הביאו לכך שזה אינו מגבש זהות כלל ועיקר", קובע הרב שרלו ומוסיף כי הציונות ומדינת ישראל שהחליפו את התורה כמגבש הזהות היהודית גם הן אינן עוד. בדבריו, טוען הרב שרלו כי ”התורה מצטיירת בעיני יהדות ארצות הברית (לא האורתודוכסית) כמשהו שהם לא רוצים להזדהות איתו, בשל הכיבוש, הגזענות, השליטה בעם אחר בעזרת כוח, וכל שאר תמונת המציאות בצורה שהם קוראים אותה".

הרב שרלו מסביר כי חלק מהבעיה נעוצה בעובדה כי יהודים רבים מרחבי העולם אינם רצויים במדינת ישראל. "בישראל לא מכירים בזרמים הדתיים שהם משתייכים אליהם; גם אלה שלא משתייכים לאף זרם - לא רוצים להזדהות עם מדינה שיש בה מונופול לדתיים; לא מכירים בגיור שלהם, בתפילות שלהם, (נשות הכותל) וכדו'. גם אלה שלא מעורבים לא בתפילות ולא בתורה ולא בשום דבר - לא רוצים להזדהות עם מדינה שאינה נותנת את האפשרות החופשית למי שכן רוצה", הוא כותב. תדמיתה של הרבנות הראשית גם היא גורם משמעותי לכך, טוען של הרב שרלו, ומוסיף כי "אנו בעידן פוסט-מודרני בו בכלל השתייכות לאומית נתקלת בהתנגדות רבה, והן את ההתרחקות מהשואה".

בעקבות המציאות המדאיגה הזו, מציע הרב שרלו בחינה מחודשת של פסקי הלכה כמו נסיעה לבית כנסת קונסרבטיבי בשבת, שיקולים בגיור, מנהגים שיזם בזמנו הרב שלמה קרליבך זצ"ל, צירוף רפורמים למניין וסוגיות נוספות - תוך שהוא עצמו לא מביע את עמדתו בנושא.

הצעה נוספת בדבריו של הרב שרלו היא בחינת ההפרדה בין העמדה ההלכתית ובין המדיניות הנהוגה במדינת ישראל, תוך יישום של "נכונות להכרה של המדינה בזרמי גיור שונים“. עוד הוא מציע לבחון מחדש את התנהלות יהודי ישראל בנוגע לתקצוב אותם זרמים ו"ניהול המאבק נגדם באווירה של Free market; הפרדה הולכת וגוברת בין דת ופוליטיקה, מתוך אמונה פנימית שלנו שהאמת תנצח, והיא אינה זקוקה לכוח של המדינה לחרוץ את המעמד האישי של בני אדם וכדו'".

למתנגדי הצעתו של הרב שרלו לבחינה מחודשת של אותן הסוגיות אומר הרב כי "יש לזכור כי למען המאבק על ארץ ישראל אנו עושים הפרדה זו דבר יום ביומו, מקבלים כל פוליטיקאי ימני, גם אם רחוק מאוד מההלכה ומתפישותיה, ומדוע הפרדה זו אינה תקפה ביחס למאבק על עם ישראל?". גם אם יהודי ישראל יחליטו לדחות את הצעותיו של הרב שרלו יהיה עליהם להציע הצעות קונקרטיות לשיפור מצבה המדאיג של יהדות התפוצות.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il