הרב רא"ם: לקיים בישיבות סדר סליחות משותף לאשכנזים וספרדים

ראש ישיבת עתניאל מציע כי מראש חודש אלול ועד זמן אמירת הסליחות של מנהג אשכנז, יאמרו כלל התלמידים סליחות רק בימי שני וחמישי; מהשבוע שלפני ראש השנה, יאמרו התלמידים סליחות מדי יום

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 16/08/12 11:59 כח באב התשעב

הרב רא"ם: לקיים בישיבות סדר סליחות משותף לאשכנזים וספרדים
באדיבות ישיבת עותניאל, צילום: באדיבות ישיבת עותניאל

הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, פוסק כי בישיבות הציונות הדתית כדאי לומר סליחות משותפות לאשכנזים וספרדים בימי שני וחמישי החל מראש חודש אלול, וסליחות יומיומיות החל מהשבוע שלפני ראש השנה.

במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "שבת בשבתו", מסביר הרב הכהן כי זמן אמירת הסליחות, על פי רוב הפוסקים, הוא מנהג. הוא טוען, ביחס למציאות הנוכחית בה תלמידים רבים מעדיפים שלא להגיע לאמירת סליחות אלא לעסוק בלימוד תורה, כי "ישנו פגם גדול שתלמידי החכמים פורשים מן הציבור. אין ספק שההנהגה הראויה היא שגם תלמידי חכמים יקומו ויהיו שותפים עם הציבור בתפילות הסליחות".

"יש מקום לדון מה צריך להיות סדר היום בישיבות, ולא רק מה יעשה לומד התורה", טוען הרב הכהן, "ב"ה, במציאות ימינו ברוב הציבור אין ישיבות רק לאשכנזים או רק לספרדים, ויש לתהות האם נכון שכל אחד יאחז במנהג אבותיו כך שחלק יתחילו לומר סליחות בר"ח וחלק יתחילו רק מספר ימים לפני ראש השנה, כאשר המנהג ביסודו הוא מנהג מקום".

"רק המנהג בעשרת ימי תשובה משותף לכל השיטות", קובע הרב הכהן, שמציין מתוך כך כי "יש להציע שמר"ח אלול עד זמן אמירת הסליחות של מנהג אשכנז יאמרו כולם (אשכנזים וספרדים) סליחות רק בשני ובחמישי, כמנהג המופיע בחיבור התשובה למאירי, ובהתאם לפסקו של הרב עובדיה יוסף. ומהשבוע שלפני ראש השנה יאמרו הכל סליחות דבר יום ביומו".