הרב רא"ם הכהן: תרומת דם היא לא מצווה - היא חובה

ראש ישיבת עתניאל פוסק כי ישנה חובה הלכתית לתרום דם לבנק הדם הלאומי של מד"א. במקרה בו קיים חוסר בבנק הדם, הרב רא"ם טוען כי "ישנו חיוב מוחלט לתרום - וכל המשתהה עובר ב‘לא תעמוד על דם רעך‘"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 30/10/13 13:14 כו בחשון התשעד

הרב רא"ם הכהן: תרומת דם היא לא מצווה - היא חובה
באדיבות ישיבת עותניאל, צילום: באדיבות ישיבת עותניאל

הרב רא“ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, פוסק כי ישנה חובה הלכתית לתרום דם לבנק הדם הלאומי של ”מגן דוד אדום“, זאת מנימוקים הלכתיים וחברתיים.

במאמר הלכתי שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון ”שבת בשבתו“, טוען הרב רא“ם כי ”אחד מגדולי הפוסקים בדור האחרון שלל את החיוב בגלל ש"הדם הוא הנפש" וחז"ל ראו ברביעית דם המטמאת את שיעור חיותו של האדם ואין לחייב אדם לתרום שיעור מחיותו. לענ"ד, במחילת כבוד תורתו, רביעית דם האמורה שם היא רביעית דם הנפש היוצאת מן המת - אבל מנת דם היוצאת מן האדם החי לאחר תרומת הדם אינה עצם חיותו“.

(צילום: Latente Il Bipensiero al Governo-cc-by-sa)

הרב רא“ם מציין בתשובתו המפורטת כי ”אומנם בגמרא מוזכרים סיכונים בהקזת הדם, אבל במציאות שלנו אין לאדם רגיל כל סיכון בכך“ - ולכן קובע כי ”תרומת דם היא חיוב ולא רק מידת חסידות“.

עוד טען הרב רא“ם בתשובתו כי ”אשר יש מקרה של חולה מוגדר הזקוק לתרומה ישנו חיוב מוחלט לתרום אם הדבר אפשרי מבחינה בריאותית“. במקרה אחר הוא טוען כי כאשר מכריזים שיש חוסר בדם בבנק הדם באופן מיידי, הרי ש“גם אז ישנו חיוב מוחלט לתרום וכל המשתהה הרי הוא עובר ב"לא תעמוד על דם רעך‘“.

”בזמן רגיל, יש חובה לתרום בתכיפות שתאפשר את קיום המאגר, ותכיפות זו צריכה להיקבע על ידי הממונים על בריאות הציבור. לענ"ד בתקופה שבה מתפתחות הרפואה הציבורית, והאחריות של מערכת הרפואה לשלום הציבור, חייבים המוסדות הרבניים ליצור פסיקה אקטיבית ביחס לדין "לא תעמוד על דם רעך" בעניין זה, על מנת שגילוי רצון ה' יתגלה במציאות“, סיכם הרב רא“ם.