הרב רא"ם הכהן: רב צבאי חייב להיות זמין לסלולרי בשבת

בספרו החדש - "שו"ת בדי הארון" - קובע הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, כי על רבנים צבאיים לשאת טלפון סלולרי בשבת ואף לקיים שיחות טלפון כדי לבטל הוראות או פקודות הנוגדות את ההלכה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 23/12/13 14:06 כ בטבת התשעד

הרב רא“ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, פוסק כי רב צבאי חייב להיות זמין לטלפון הסלולרי שלו גם בשבתות ובמועדי ישראל, זאת היות והוא מוגדר כחלק הכרחי ובלתי נפרד ממערך הלחימה.

בספרו החדש - ”שו“ת בדי הארון“ - שיצא לאור השבוע בהוצאת ”מגיד“, כותב הרב הכהן כי הרב הצבאי הינו חלק ממערכת הפיקוד ולכן הוא צריך להיות מגויס יחד עם שאר נושאי התפקידים, זאת לאור שלושה טעמים: ”א. מפקדת היחידה כולה צריכה לתפקד בהרמוניה, ולכן ההיתר לחלל שבת לשם פיקוח נפש חל על כל היחידה כאחד, כאשר כל חייל וקצין נושא תפקיד מסוים ומוגדר המוטל עליו, וכולם ביחד נחשבים כמי שעוסקים בפיקוח נפש. ב. פינוי חללים בשבת כחלק מן הקרב לענ"ד מהווה חלק אינטגרלי מן הלחימה כנ"ל, וזהו תפקיד המחייב את נוכחות אנשי הרבנות הצבאית (ראו על כך בהרחבה בשו"ת בחלק פיקוח נפש סימן ה). ג. התפקיד המוראלי של הרב הצבאי מהווה מרכיב קרדינלי המתיר את הגעתו למקום אף אם הדבר כרוך באיסורי דאורייתא“.

לטענתו של הרב הכהן, השאלה על אודות תפקידו של הרב הצבאי מובילה לדיון על אודות יכולתו או חובתו של מפקד בצבא למנוע חילול שבת מיותר על ידי פקודיו, או על ידי חיילים אחרים, במידה שהדבר כרוך בחילול שבת על ידו.

הוא עוסק בספרו בדיון שהתקיים בנושא בראשונים, שהצביעו על סתירה הקיימת לכאורה בין שתי סוגיות, בשאלת חובתו או יכולתו של האדם לחטוא על מנת להציל את חברו מחטא. הוא מציין כי ”ספר הישר“ מיישב את הסתירה בין הסוגיות, כך שכשמוטלת אחריות על האדם אומרים לו לחטוא בעבירה קלה.

”לעניות דעתי, אם נרחיב את שיטת רבנו תם לממד הציבורי, הרי שבכל מקרה שבו ביכולתו של מפקד או רב צבאי (שכאמור, מהווה חלק ממטה היחידה), למנוע חילול שבת של חייליו, אין ספק שחלה עליו חובה לעבור איסור קל (כגון דיבור בטלפון, האסור מדרבנן) על מנת למנוע חילול שבת דאורייתא“, טוען הרב הכהן.

לפי פסיקתו, ”רב הצבאי הינו חלק ממערכת הפיקוד, מעבר לכך, לעניות דעתי חובה על הרב להיות זמין בטלפון גם בשבת, וכאשר יש לו אפשרות לבטל הוראה או פקודה הנוגדת את ההלכה הוא חייב לעשות זאת, גם אם הדבר כרוך בשיחות טלפוניות“.

עוד טען הרב הכהן כי גם לחייל בצה“ל מותר לטלפן אל הרב - בשבת - על מנת לברר האם המעשה מותר או אסור. פסיקה זו מבוססת על כך שש להתייחס לתפקיד הרב הצבאי בכלים של האחריות הפיקודית, ועל כך ש“בשימוש בטלפון בשבת לענ"ד אין כל איסור דאורייתא, וגם ביחס לאיסור דרבנן יש מקום לדון האם ישנו, או שמא הדבר אסור רק משום עובדין דחול“.

עוד טען הרב הכהן כי ”מותר למפקד, ואף מוטלת עליו חובה לעבור על איסורים קלים כדי למנוע מחייליו לחלל שבת באיסורים חמורים. זאת, לאור ארבע דעות הראשונים בביאור הסוגיה, ולאור הדבר ששמירה על הביטחון היא "מצווה דרבים" שבה הותר לעבור על עבירה קלה כדי לקיימה“.