הרב סדן תוקף את החרדים: "אל תשקרו, אתם משתמטים - ולא בגלל התורה"

בחוברת שהופצה השבת בבתי הכנסת, מתייחס ראש המכינה הקדם-צבאית "בני דוד" לסוגיית גיוס החרדים לצה"ל ומציג את המתווה שלו לפתרון הבעיה: עידוד הנושאים בנטל באמצעים כלכליים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 15/06/13 21:54 ז בתמוז התשעג

הרב סדן תוקף את החרדים: "אל תשקרו, אתם משתמטים - ולא בגלל התורה"
מכינת בני דוד, צילום: מכינת בני דוד

הרב אלי סדן יוצא למתקפה חריפה נגד ראשי הציבור החרדי בישראל, נוכח סוגיית השיוויון בנטל וגיוס בני הישיבות לצה“ל: בחוברת מיוחדת שהופצה השבת בבתי הכנסת על ידי המכינה הקדם צבאית ”בני דוד“ שבעלי, שהרב סדן הוא מייסדה והעומד בראשה, מתייחס הרב סדן באריכות לחובת הגיוס והשירות בצה“ל - ולא חוסך שבטו מהציבור החרדי.

”פשוט שכולנו - כולנו ממש, גם תלמידי החכמים שביננו - חייבים לשרת בצבא, גם מצד דרך ארץ שקדמה לתודה וגם מצד חובה של תורה, קדושה וחשובה, כיוון שהמלחמה כיום היא מלחמת מצווה“, כותב הרב סדן בחוברת, ”מאידך, פשוט שכיוון שמלחמת מצווה זו נמשכת כבר 65 שנה ויותר, אי־אפשר להשבית את כל המדינה לצורכי הביטחון, ופשוט עוד יותר שאי אפשר להפסיק את המשך בניין התורה בעם ישראל“.

על כן, הרב סדן טוען כי המסקנה הפשוטה היא ”שצריכים להתיישב ביחד: מומחי הביטחון עם מומחי התורה ולבחון יחד דרך שיש בה מענה צודק גם לצורכי הביטחון וגם לצורכי בניין התורה בעם ישראל“.

במתווה שגיבש, מציע הרב סדן כי ”הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לחזק את הדרך החיובית, צריך שהמדינה תעשה כל שביכולתה לחזק את הישיבות המוכנות לפעול עם הצבא, בשותפות ובאחריות הדדית, גם מבחינה מנהלית - בסדרי הגיוס, וגם מבחינה כלכלית, בשאלות התקצוב. הישיבות הגבוהות הציוניות, ישיבות ההסדר והמכינות הקדם־צבאיות הן התוויית דרך לשיתוף פעולה ראוי מתוך אחריות לצבא ולבניין התורה“.

הרב סדן קרא לחרדים: ”אמרו אמת! אין מבזה ומשפיל וגורם חילול השם יותר מלהשתמש בכתרה של תורה לשווא ולשקר. אינכם יכולים לטעון שאינכם מתגייסים מפני שאתם עסוקים בבניין התורה, כי אם זה היה נכון, מדוע כה רבים הם האנשים שאינם לומדים תורה כלל, או לומדים מעט מאוד, ואינם מתגייסים? מה ייגרע מרוב עולם התורה אם יעשו שירות מקוצר של ’הסדר’ וישובו ללימודיהם כך שיהיו תלמידי חכמים הנושאים עם חבריהם בעול ביטחונה וקיומה של המדינה?“.

הרב סדן הוסיף וציין כי ”יחידי הסגולה שלא פוסקים פיהם מללמוד יומם ולילה - שישבו וילמדו ולא יגעו בהם. אנו מעריצים אותם ונשמח שימשיכו להאיר את עמוד האש ההולך לפני מחנה ישראל. אבל יחסית לרוב הציבור זה מיעוט קטן“.

לדברי הרב סדן, הפתרון לגיוס לצה“ל אינו בכפייה, ”שרק תזיק ותוביל לניכור בגלל הנוגדנים שהיא מעוררת ובהם מחריפה את הבעיה“. לטענתו, יש ליצור מצב בו ”מי שאינו נושא בעול עם חברו אינו נהנה מעמל חברו“. הוא מציע בדבריו כי ”המשרת שירות צבאי בסדיר ובמילואים יזכה לגמול מהמדינה המבדיל אותו ממי שאינו משרת בצבא בגלל אידיאולוגיה ולא בגלל בעיות רפואיות. מוכרח להיות בידול ברור רק כדי לעודד אנשים להתגייס ואני משוכנע שצעירים רבים יתעוררו לחשוב פעמיים על עמדתם“.

כמו כן, הרב סדן הביע התנגדות ל“שירות אזרחי“ לחרדים ואמר כי הוא ”כסות עיניים“ אשר ישמש ”אנשים שאינם מאמינים במדינה, שיוכלו להרגיש שהם נושאים בעול ולטעון שיש שיוויון בנטל“. לדבריו, ”זהו שקר ואסור לנו לחזק שקרים“. הוא כותב כי הוא ”משוכנע שרוב השירות יהיה בעצם עבודות ’יזומות‘ או עבודות שהקהילה החרדית הייתה צריכה ממילא לעשות לצרכיה הפנימיים, אלא שמעתה המדינה היא שתממן צרכים אלו, והנטל על המדינה יגבר. לא תהיה בכך הקלה על הנטל כי אם הכבדה“.

עוד הוא כותב כי ”שירות צבאי מעמיד בפני אדם את הצורך לסכן את חייו למען המדינה, וזהו העול הכבד ביותר אשר אינו שייך בשירות אזרחי“. הוא שב והדגיש כי מדובר ב“תחליף מלאכותי“ אשר רק מעצים את הבעיה - במקום לפתור אותה.

בסיכומו של דבר, כותב הרב סדן כי ”את עולם התורה בישראל צריך להמשיך ולבנות, לחזק את הישיבות ולתמוך בהן כי הן מעמידות התורה בעם ישראל, אלא שברור שצריך לקבוע לכך קריטריונים ברורים ולפקח על ביצועם. בראש ובראשונה צריך שיהיה ברור שהתמיכה היא רק בלומדי תורה אימתיים ההוגים בתורה יומם ולילה בשקידה הראויה“.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן