הרב נבנצל: שטות גמורה להסתכל על אישי התנ"ך כעל אנשים כערכנו

פולמוס התנ"ך נמשך: הרב אביגדור נבנצל מסביר את התנגדותו לתוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך וטוען כי "ללמוד כך את התורה זה להוציא התורה לתפלות. איננו מבינים את האבות ואיננו מבינים את הנביאים"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 16/07/12 22:44 כו בתמוז התשעב

הרב נבנצל: שטות גמורה להסתכל על אישי התנ"ך כעל אנשים כערכנו
ערוץ מאיר, צילום: ערוץ מאיר

הרב אביגדור נבנצל, רב העיר העתיקה בירושלים, מסביר את התנגדותו לתוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך: בתשובה הלכתית שמסר לתלמידיו, כמו גם בשיעור שהעביר באחרונה בפני תלמידי ישיבת "הכותל", תקף הרב נבנצל את גישת הלימוד "תנ"ך בגובה העיניים" ואמר כי "זוהי שטות גמורה להסתכל עליהם (אישים מתקופת התנ"ך - א.פ) כעל אנשים כערכנו או קצת יותר".

"ללמוד כך את התורה, פירושו להוציא את התורה לתפלות. צריך להבין שאיננו מבינים את האבות ואיננו מבינים את הנביאים", הסביר הרב נבנצל, שהדגיש כי "אנו משתדלים להבין קצת את הענקים האלה על פי שכלנו, מנסים לרדת לעומק דעתם וללמוד ממידותיהם וממעשיהם הטובים עד מקום שידינו מגעת, אבל לא לחשוב שאנו באמת יכולים למדוד את גדולי העולם ולמתוח עליהם ביקורת".

הרב נבנצל אמר לתלמידיו כי "אנשים משתמשים לפעמים בלשונות חצופות מאוד של ביקורת על אישי התנ"ך. אפילו שמעתי פעם מישהו שמתח ביקורת על משה רבינו! מה אתה מבין במשה רבינו? משה רבינו הרים את ידו על הים, והים נקרע! האם גם אתה יכול להרים את היד על הים, והים יקרע?".

זאת ועוד, גם בתחום ההלכתי טען רב העיר העתיקה כי "יש לנסות להבין אותה לפי גדלותו של המחבר". לדבריו, "לא בקלות ניתן לחלוק על כל אחד. "אם רש"י אמר כך ותוספות אמר כך, נו אז אם יש לי איזו קושיה, כנראה שרש"י אינו צודק". צריך להבין שאם יש לי איזו קושיה על רש"י, כשנראה ש אני הוא זה שאינו צודק ועלי לחפש היכן טעיתי בהבנת דברי רש"י. תוספות יכולים להקשות על רש"י, וגם אז עוד לא בטוח שרש"י אינו צודק. לא שתמיד תוספות צודקים, אבל אם יש לי קושיה על רש"י, כנראה שלא הבנתי את רש"י".

"וודאי שכל החפצים בתורת אמת ימנעו מללמוד בעצמם ומללמד הבנים על ידי אנשים ספוגי דעות זרות", הוא קובע.