הרב מלמד: מי שלא מבין את מצוות יישוב הארץ - אינו תלמיד חכם

הרב אליעזר מלמד תוקף רבנים התומכים בפינוי יישובים וקובע: "מי שכופר במצוות יישוב הארץ, לא הבין את התורה כראוי והוא אינו תלמיד חכם"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 30/05/13 13:36 כא בסיון התשעג

הרב מלמד: מי שלא מבין את מצוות יישוב הארץ - אינו תלמיד חכם
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

”לא ייתכן שיהיה גדול בתורה שיכפור במעמדה העליון של מצוות יישוב הארץ ובערך הלאומיות הישראלית, כשם שלא ייתכן שיהיה גדול בתורה שיכפור במצוות השבת“ - כך קובע הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה וראש הישיבה במקום, במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעיתון ”בשבע“.

במאמרו, כותב הרב מלמד כי ”מצוות יישוב הארץ נחשבת לאחת המצוות הבודדות ששקולות כנגד כל התורה כולה, ופרשיות שלמות בתורה ובנביאים ובכתובים עוסקות בה, ובדברי חז"ל מצינו דברי שבח עצומים עליה. וגם ערכו של עם ישראל מבואר בהרחבה רבה בכל התורה ובדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים, תוך התייחסות מפורשת גם למצב של יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות“.

”ייתכן אולי שיהיו אנשים בקיאים וחריפים בפרטי תורה, אבל אם הם כופרים במעמדה החשוב של מצוות יישוב הארץ או בערך הלאומיות, מוכח שלא הבינו את התורה כראוי, ובמקרה הטוב אפשר לומר שהם גדולים בהבנת חלק מפרטי תורה, אבל אינם 'גדולי תורה'. ואם הם כופרים לגמרי במצווה הזו, הרי שאינם תלמידי חכמים כלל“, קובע הרב מלמד בנחרצות. לדבריו, ”גם בקרב הקיצוניים שבחרדים, מעטים הם אלו ששוללים את מצוות יישוב הארץ וערך הלאומיות. אמנם יש רבים שממעטים בערך המצוות הללו“.

הרב מלמד מסביר כי אכן קיימת מציאות בה ”אנשים בקיאים וחריפים בתורה לא מבינים דברים יסודיים מאוד בכללי התורה“. לדבריו, ”זה בדיוק הדבר המבדיל בין גדול בתורה למי שאינו גדול. הגדול מבין את יסודות התורה, את השורשים שמהם יוצאים הענפים, וממילא כל הפרטים מובנים לו כהלכה. ומי שאינו גדול אינו מבין את היסודות, וממילא מבין חלקים גדולים בתורה בשטחיות, ואינו עומד על משמעותם“.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן