הרב מלמד: להחמיר ולאסור קריאת עיתונים וספרים "כלליים" בשבת

הרב אליעזר מלמד טוען כי כדי להעצים את לימוד התורה בשבתות, יש מקום להחמיר ולאסור משחקי חול, קריאת עיתונים וקריאת ספרים שאינם תורניים, כדי "לגדור את הפירצה"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 15/11/12 13:52 א בכסלו התשעג

הרב מלמד: להחמיר ולאסור קריאת עיתונים וספרים "כלליים" בשבת
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה, פוסק כי יש להחמיר ולאסור על משחקי כדורגל וקריאת עיתונים וספרים כלליים בשבתות, זאת על מנת להקדיש יותר ויותר שעות ללימוד תורה - ולכל הפחות שש שעות.

במאמר הלכתי שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעיתון "בשבע", הסביר הרב מלמד כי דעת רוב פוסקי הספרדים היא שצריך להחמיר שלא לשחק כלל בשבת, והמשחקים הם מוקצה ולדעת רוב פוסקי האשכנזים אין איסור לשחק, אבל עדיף לכתחילה שלא לשחק בשבת, הן מפני שהזמן הפנוי של השבת צריך להיות מוקדש ללימוד תורה, והן מפני שנכון לחוש לדעת הסוברים שכל המשחקים אסורים בשבת.

עם זאת, הרב מלמד מבהיר כי "כל זה לגבי משחקים ביתיים, אבל משחקים שנעשים בעסק גדול, כדוגמת כדורגל, כדורסל וטניס, גם לדעת רוב המקילים אסור לשחק בשבת משום 'עובדין דחול'".

לדעת הרב מלמד, מי שהקל בעיסוק בענייני חול בשבת, הביא לירידה בכמות ואיכות לימוד התורה בשבתות. "אולי העמדה המתירה משחקים בשבת, והעמדה המתירה לקרוא עיתונים וספרי חול, הן שגרמו לכך. בעבר עמדה זו לא פגעה בלימוד התורה בשבת, מפני שהמשחקים היו מעטים ונדירים יחסית, וגם ספרי הקריאה והעיתונים היו מעטים, וממילא גם המתירים לא הקדישו לכך זמן מרובה בשבת. אבל כיום שישנם בידינו המון משחקים שילדים ונערים רגילים לשחק בהם, וחומרי הקריאה מרובים - המקילים נמשכים אחריהם, ומתקשים להקדיש את השבת ללימוד תורה", כתב הרב מלמד.

הלכה למעשה קובע הרב מלמד כי "אין לקבוע על פי זה שחובה להחמיר, אבל בהחלט צריך לומר, שאם רואים שהעיסוק במשחקים ובקריאת דברי חול מפר את מצוות לימוד התורה בשבת, שצריכה להיות לפחות שש שעות, יש צורך להחמיר כדי לגדור את הפירצה".