הרב מדן פסק לדובר צה"ל: מותר לכם לצלם בשבת, זה חלק מהמלחמה

בפסיקה הלכתית לתלמידיו טוען הרב יעקב מדן כי בשדה הקרב המודרני, בו לדעת הקהל יש השלכה ישירה על היכולת המבצעית, מותר הלכתית לצלם ולפרסם תוכן בשבת שכן הוא "חלק מהמלחמה"

חדשות כיפה אורי פולק 10/05/12 15:48 יח באייר התשעב

הרב מדן פסק לדובר צה"ל: מותר לכם לצלם בשבת, זה חלק מהמלחמה
נעמן קם, צילום: נעמן קם

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת "הר עציון", טוען כי צילום וידאו בשבת, בעיקר כשהוא נעשה על ידי צלמי דובר צה"ל, מותר הלכתית משום דיני מלחמה שהותרה בשבת.

במאמר הלכתי שכתב הרב מדן והעביר לתלמידיו, בין היתר גם כמענה הלכתי לאלו המשרתים בחטיבת דובר צה"ל בסדיר ובמילואים, טוען ראש ישיבת "הר עציון" כי "התיעוד, הצילום, ההסרטה והפרסום ברבים הם היום חלק מן המלחמה עצמה". במאמרו טוען הרב מדן כי בשדה הקרב המודרני יש לדעת הקהל העולמית השלכה ישירה על אופי הלחימה, יכולת הצבא לתמרן וההשלכות ביום שאחריה.

התפיסה העדכנית של שדה הקרב, מחייבת לטענת הרב מדן שיפור תקציבי, תוספת כוח אדם ושדרוג מעמדו של דובר צה"ל. "דובר צה"ל הנוכחי (תא"ל יואב מרדכי - א.פ) הוא כמעט הראשון שהגיע מחילות השדה. כך ראוי שיהיה. לתפקיד חייב להגיע מי שפיקד על אוגדה מבצעית ויותר מכך", כותב הרב מדן, שטוען כי גם החיילים המשרתים בדובר צה"ל "חייבים להיות מאומנים בצילום נכון באימון מפרך לא פחות מאשר אימוני הירי או המודיעין".

בהתייחס למצב ההסברה הישראלית, טוען הרב מדן כי "צה"ל מפגר היום ביכולת הדוברות שלו יחסית ליכולותיו הרבות בתחומים אחרים, ועליו לעשות רבות כדי להשלים בכך את הפערים. שמא יום אחד ניזקק גם אנו להיחלץ למשימה זו, שיש בה חשד שתיפול אף היא בידי אנשי חוגים מסוימים המוותרים, בעונג רב על שירותם הקרבי, ויש להם כוח אדם רב לפרקליטות הצבאית, לגל"צ, למנהל האזרחי וליחידות משפיעות אחרות".

בשורה ההלכתית התחתונה, טוען הרב מדן כי "ישנו יסוד היתר חילול שבת כשיש צורך בכך לצורכי צילום אינו בדיני פיקוח נפש ותקנת הציבור, אלא בדיני מלחמה, שהותרה בשבת".