הרב לבנון פסק: להציע טרמפים ולדאוג לעובדים הזרים ביישוב

בפסיקה לתושבי אלון מורה קבע הרב אליקים לבנון כי מתוך ערך של "יושר והגינות" על תושבי היישוב להציע טרמפים ולסייע לעובדים הזרים המועסקים באזור, שכן הם "בונים עבורנו את הארץ"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 14/10/12 09:03 כח בתשרי התשעג

הרב לבנון פסק: להציע טרמפים ולדאוג לעובדים הזרים ביישוב
ישיבת אלון מורה, צילום: ישיבת אלון מורה

הרב אליקים לבנון, רב היישוב אלון מורה, פרסם פסק הלכה הקורא לתושבי היישוב להציע טרמפים לעובדים זרים המועסקים באזור, זאת כ"הוקרת תודה" על סיועם וללא קשר לערך "העבודה העברית".

"ככלל, אנו בעד עבודה עברית בכל תחומי החיים. לצערנו, כיום המצב במדינה בכלל, בשפל גדול", הסביר הרב לבנון בתשובה שהתפרסמה בעלון המקומי "קשר אמיץ". הוא ציין כי "כאשר מתארחים בחתונה באולמות מסויימים, כל המלצרים הם גויים, לרוב ערבים. מלבד הסכנה הכרוכה בכך, יש גם אי נעימות רבה. גם כאלה המציגים עצמם כאוהבי זרים, הרי יודעים אנו שכאשר הזרים הללו נכנסים לבריכת השחייה בה הם רוחצים, כלם מקבלים רגליים קרות ובורחים".

"עם זאת, כאשר הם עובדים למעננו, אי אפשר שלא להוקיר להם טובה", קבע הרב לבנון, "צריך לזכור שהם עובדים בשמש, בונים עבורנו את הארץ. ועם כל ההסתייגויות שיש לנו מעובדים זרים, הרי מדינת ישראל איננה יכולה לפעול כראוי ללא יבוא של הזרים הללו".

הרב לבנון הסביר כי העובדים הזרים הנמצאים ביישוב "אינם ערבים וממילא לא אויבים. במקרים רבים אנו מנצלים אותם כ'גוי של שבת'". הוא תיאר מקרה בו אחד מהעובדים הגיע ברגל מאזור התעשייה כדי להרים מפסק שנפל במהלך השבת וסירב בתוקף לקבל על כך תמורה. "הייתה שבת שהוא הלך פעמיים רגלית את המסלול הארוך, וכאשר רצו לשלם לו על כך, דחה בתוקף ואמר: לכם אסור, לי מותר, בשום אופן לא אקבל תשלום על כך", סיפר הרב לבנון.

"כשהם בשמש, נגיש להם מים קרים וכאשר הם הולכים משכונה לשכונה, נאסוף אותם כטרמפיסטים. זו אינה מתנת חינם, זה יחס אלמנטרי של יושר והגינות", קבע הרב לבנון.