הרב לבנון: לא השכלנו ליצור סמכות רבנית מאוחדת בציונות הדתית

בכנס צהר התייחסו הרב אליקים לבנון והרב יהודה ברנדס למאמר העורך שהתפרסם בסוף השבוע האחרון בכיפה, סביב סמכותם של רבנים בציונות הדתית. הרב לבנון: "אין היום יכולת להגיע להסכמה בקרב הרבנים"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/07/13 17:02 כט בתמוז התשעג

הרב לבנון: לא השכלנו ליצור סמכות רבנית מאוחדת בציונות הדתית
כיפה, צילום: כיפה

”בציונות הדתית היום אין לנו סמכות רבנית אחת שכולם מקבלים אותה, יש פלגים שונים ואג‘נדות שונות. אין ראש. עדיין לא השכלנו ליצור גוף שיאגד סביבו את רבני הציונות הדתית ויהווה מקור לסמכות תורנית ולפסיקה הלכתית“ - כך אמר היום (א‘) הרב אליקים לבנון, הרב האזורי לשומרון, בדיון שהתקיים בכנס צהר הנערך היום. את הדיון הנחה העיתונאי אלישיב רייכנר.

הרב לבנון טען בדבריו כי ”אין היום יכולת להגיע להסכמה בקרב הרבנים“. הוא סיפר כי ”אין סמכות שתפסוק הלכה ואין סמכות שתפסוק הכרעה בחיינו הפוליטיים והאידיאולוגיים“. כמו כן הוא ציין כי ”רבנים יודעים לדבר יחד ולתת כבוד אחד לשני ואז לצאת אחד נגד השני בתקשורת, לא מגיעים להסכמה“.

הרב יהודה ברנדס, שהשתתף אף הוא בפאנל, טען מנגד כי ”ערעור הסמכות הרבנית איננה תאונה אלא תוצאה - הסמכות הרבנית מתערערת, יחד עם יתר הסמכויות. עולם הרבנות צריך להבין שהוא צועד אל שיח אחר עם קהלו, לא של סמכות וכוח אלא של הקשבה ודיבור“. הוא הוסיף כי גם הרבנים מבינים כיום כי מקור סמכותם מתבסס לא על יראה ופחד או כבוד, אלא מתוך ”קרבה והקשבה שיוצרות את הכוח כלפיהם“.

הרבנים התייחסו למאמר העורך שהתפרסם בכיפה בסוף השבוע האחרון ותלה ברבנים חוסר סמכות, לאור התנהלותם הציבורית. הרב ברנדס, שהתייחס לדברים, אמר כי ”רבנים אינם מלאכים, יש ביניהם קנאה ותחרות, אבל רבנים בתקשורת אינם רבנים. זו לא הדרך להקשיב לרב, זה לא ’עשה לך רב‘. צריך לדלג על הכותרות האלה וללכת ישירות לרב וממנו לקבל הלכה“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן