הרב טאו: החילונות מעוורת את הישראלים, היא לא תחזיק מעמד

במאמר ארוך שכתב נשיא "הר המור", הוא מתייחס למצבה של החילונות בישראל ולהשפעתה על תהליך הגאולה. הוא קורא לתלמידיו "להקים כוח רוחני גדול שישפיע אמונה בעם ישראל"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 05/12/13 14:05 ב בטבת התשעד

הרב טאו: החילונות מעוורת את הישראלים, היא לא תחזיק מעמד
cc-by-מיכאלי, צילום: cc-by-מיכאלי

נשיא ישיבת "הר המור" בירושלים ובכיר רבני "הקו", הרב צבי ישראל טאו, טוען כי השקפת העולם החילונית ”מעוורת“ את הציבור הישראלי ומנתקת את סיפור הגאולה והקמת המדינה מההקשר הדתי וההיסטורי.

במאמר ארוך ועמוק פרי עטו - ”אור יקרות וקפאון“ - מתייחס הרב טאו בהרחבה לגישת החילונות וליחס האידיאלי של הציבור הדתי אליה. המאמר התפרסם בספר ”אל מול פני המנורה“, המאגד חיבורים שנכתבו על ידי רבני ישיבת ”הר המור“, שהרב טאו הוא מייסדה ונשיאה.

במאמרו טוען הרב טאו כי ”הדעות החילוניות מעוורות אותנו מבחינה רוחנית, מבחינת הדעת וההכרה מה אנו ומה חיינו ומהי מגמת כל הבניין והמהפכה ההיסטורית שאנו עוסקים בהם“. בחלק אחר באותו מאמר הוא מסביר כי ”המחשבה הלאומית האפיקורסית ממוקדת בעולם הזה ואינה מאמינה בחיי הנצח של העולם הבא. בגלל שני חסרונות אלה אין לחיים הלאומיים יכולת להתמלא בגבורה ואמונה, והמחשבה הלאומית החילונית לא תוכל להחזיק מעמד ללא השלמה ממקור עליון יותר“.

לפי ההסבר של הרב טאו, ”האדם חושב שההצדקות וההסברים הרציונאליים שהוא נותן למעשיו ולרגשותיו הם המקור שממנו הוא שואב את הכח לפעולותיו, אבל זו הרגשה בדיעבד על דבר שכוחו ודחיפתו לקוחים ממקור הרבה יותר עליון ממה שהוא יכול להבין ולשער - אור הנשמה הפנימי“.

לדבריו, ”הכח המחיה את מהלכי הגאולה לא בא מהשכל והרעיון, אלא נובע מן הגנוז בנשמה ומופיע ומתגלה באופן עקיף דרך הרגש הלאומי, הרגש הספונטני המפעם בקרב הלבבות בעוצמה, שהוא הדוחף לפעולות כאלו ולמסירות נפש כזאת“.

”בכמה מקומות באגרות אומר הרב שבצעדים הראשונים של תהליך הגאולה ניתן ללכת לאורו של הרגש הלאומי בלבד למרות שהמחשבות המובילות כביכול את התהליך סותרות ומחריבות אותו, אבל לאורך זמן לא יוכל הוא לבדו, בלי אמונה והכרה שלמה מהו מקורו, מה ערכו ולהיכן הוא חותר, להחזיק את הבניין“, מוסיף הרב טאו במאמרו.

לדבריו, לנוכח המציאות החילונית צריכה לבוא ”מהפכה של דעת ואמונה, הכרה וזהות“, שתכליתה ”לפקוח את עיניהם של ’העיוורים המגששים קיר‘“. הוא מסביר כי ”עם ישראל נמצא בעיצומו של תהליך זה והמשברים העוברים עליו יועילו להבהיר את הדברים. אפשר לקצר את התהליך ולמעט בקשיים האלה על ידי הקמת כח רוחני גדול שישפיע אמונה בעם ישראל“.