הרב חיים נבון: "הציונות הדתית מתפוררת"

בדיון שנערך בבית מדרש החברתי של מדרשת "נשמת", טען הרב נבון כי נכון להיום אין מרכז כובד רעיוני שמגבש את הציבור הדתי לאומי: "דווקא ריבוי הפילוגים הוא שמונע מהציונות הדתית להתפלג באופן סופי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/13 10:12 כג בטבת התשעד

הרב חיים נבון: "הציונות הדתית מתפוררת"
צופיה כהן, צילום: צופיה כהן

"הציונות הדתית מתפוררת" - כך טען אתמול (ד') הרב חיים נבון, בדיון שנערך במסגרת בית המדרש החברתי של מדרשת נשמת בירושלים.

לדברי הרב נבון, אין היום מרכז כובד רעיוני שמגבש את מה שעדיין מכוּנה "הציבור הדתי לאומי". הדבר היחיד שבולם בינתיים את הקרע, לדבריו, הוא ריבוי השסעים. ”המחלוקת הדתית בין החרד"לים למתנגדיהם אינה חופפת למחלוקת הממלכתית בנוגע ליחס למדינה ולמוסדותיה, ולכן אין קו שסע ברור“, הסביר הרב נבון, שטען כי ”באופן פרדוקסלי, ריבוי הפילוגים הוא שמונע מהציונות הדתית להתפלג באופן סופי“. עם זאת, הוא הדגיש: ”אינני יודע כמה זמן זה עוד יחזיק מעמד".

הרב נבון דיבר על שני תרחישים עתידיים אפשריים: הרחבה של גבולות המגזר, מתוך הכלה הדדית ויכולת לחיות יחדיו מתוך מחלוקות רעיוניות; או פילוג עתידי לרסיסי קהילות קטנים. "בינתיים, לפי הטון של המחלוקות הפנימיות, לא נראה שאנחנו מצליחים ללכת בכיוון הראשון", טען.

בדיון השתתף גם איש התקשורת יואב שורק ("מקור ראשון"). שורק חלק על מסקנותיו של הרב נבון. לדבריו, הציבור הדתי לאומי עדיין מלוכד ברובו הגדול סביב ערכים משותפים ואורחות חיים דומות, והקונצנזוס הדתי-לאומי מתכרסם רק בשוליים. לא הציונות הדתית מתפוררת, טען שורק, אלא רק שלב מסוים שלה. לדבריו, צריך להשלים עם כך שהציבור משתנה - אך שינוי אין פירושו התפוררות.

מה שחווינו בשנים האחרונות, טען שורק, הוא סוף עידן 'גוש אמונים' בציונות הדתית, עידן שהתאפיין בהתגייסות ולכידות סביב סדר יום מוגדר. אלא שהציונות הדתית לא התחילה בגוש אמונים ולא מתה עם שקיעתו. לדבריו, החזון של מימוש התורה בתוך העולם ולא כבריחה ממנו הוא אתגר שממשיך להזין את המרחב המכונה ציונות דתית, מרחב שגדל ומתגוון כל העת.