הרב הראשי: לברך בשבת על גשמי הברכה שירדו עד כה

הרב יונה מצגר ביקש מהקהילות לשאת תפילה בשבת ט"ו בשבט ולהודות על גשמי הברכה ויבול הארץ. ארגון הרבנים "בית הלל": חובה להודות על השפע הטוב שהביא עלינו בורא עולם

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 23/01/13 13:47 יב בשבט התשעג

הרב הראשי: לברך בשבת על גשמי הברכה שירדו עד כה
audi_insperation-cc-by, צילום: audi_insperation-cc-by

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, קורא לציבור לשאת בשבת הקרובה ברכת הודיה על גשמי הברכה ויבול הארץ. לקריאתו הצטרפו גם רבני ”בית הלל“, שאמרו כי לאור הגשמים הרבים שירדו בישראל הם קוראים לציבור הרחב ”לברך בהודאה גדולה על גשמי הברכה ועל יבול הארץ, בשבת הקרובה, שבת ט"ו בשבט“.

”המשנה (ברכות ט, ב) והתלמוד (ברכות נט, ב), מביאים חובה להודות על הגשמים בברכה בשם ה׳. מי שנהנה במישרין מהגשם, כחקלאים, חייב בברכת הטוב והמיטיב, ומנגד מי שנהנים ממנו באופן עקיף, בברכה בנוסח המובא בתלמוד שם“, מסבירים ב“בית הלל“, ומדגישים כי ”יש מי שסבר שיש לברך כאשר הגשמים הראשונים מביאים את הקרקע לרוייה. מנגד, יש שביקשו לבחון את ההשפעה הכוללת של גשמי העונה. אלו ואלו מסכימים כאחד שחובה עלינו להודות ולהלל לבורא עולם על השפע הטוב שהביא עלינו“.

נוסח הברכה:

"מודים אנחנו לך, ה' אלהינו ואלהי אבותינו, על כל טיפה וטיפה שהורדת לנו. ואלו פינו מלא שירה כים, ולשוננו רנה כהמון גליו ושפתותינו שבח כמרחבי רקיע, ועינינו מאירות כשמש וכירח, וידינו פרושות כנשרי שמים, ורגלינו קלות כאיילות, אין אנחנו מספיקים להודות לך, ה' אלהינו, ולברך את שמך מלכנו, על אחת מאלף אלפים, ורב רבי רבבות פעמים, הטובות נסים ונפלאות שעשית עמנו ועם אבותינו. מלפנים ממצרים גאלתנו ה' אלהינו, מבית עבדים פדיתנו, ברעב זנתנו ובשבע כלכלתנו, מחרב הצלתנו מדבר מלטתנו, ומחלים רעים ורבים דליתנו. עד הנה עזרונו רחמיך ולא עזבונו חסדיך. על כן אברים שפלגת בנו, ורוח ונשמה שנפחת באפנו, ולשון אשר שמת בפינו, הן הם יודו ויברכו וישבחו ויפארו את שמך מלכנו תמיד. ברוך אתה (ה'), אל רב ההודאות".