הרב ברוך אפרתי במתקפה חריפה נגד חוברות "נאמני תורה ועבודה"

הרב אפרתי תקף את התנועה ואת פרסומיה התורניים, בין היתר בטענה כי התנועה ממומנת על ידי הקרן החדשה לישראל

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 19/05/13 17:48 י בסיון התשעג

הרב ברוך אפרתי במתקפה חריפה נגד חוברות "נאמני תורה ועבודה"
אתר קהילת זית רענן, צילום: אתר קהילת זית רענן

"כלל נקוט בידינו- 'לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב בית ד' אלהיך'" - כך מתייחס היום (א‘) הרב ברוך אפרתי לחוברות שהוציאה תנועת ”נאמני תורה ועבודה“. בשו“ת ההלכתי בכיפה, מפנה הרב אפרתי ביקורת חריפה כלפי חוברות "עצ"ה לדרך" של תנועת נאמני תורה ועבודה וכלפי כותביהן. את תשובתו העניק הרב אפרתי לקומונרית שבקשה לדעת מדוע הוא כל כך מתנגד לחוברות הללו.

"שתי הסיבות לאיסור שימוש בכסף הקרוב לעבירה, קיימות גם במוצרים היוצאים מבית 'נאמני תו"ע', בשל היותם ממומנים בידי הקרן לישראל חדשה שהצהירה בפירוש שהיא מבקשת לחדור לחברה הציונית דתית ולשנות את ערכי היסוד שלה דרך תנועות דתיות כלפי חוץ קולך, נאמני תו"ע וכד'", אומר הרב אפרתי ומוסיף כי "השימוש בכסף כזה לחינוך תורני גורם לתחושת לגיטימציה אצל הקרן הזו והמקומות המחוברים אליה, כמו הזונה המשלמת את הכסף שקיבלה על מעשיה לקרבנות עבור האל, וכמו מגדלי הכלבים כפי שבאר רמב"ן". בפנייה אל הקומונרית אומר הרב אפרתי כי "בשימוש בחוברת את מחזקת ידי הקרן הזו ונותנת לה לגיטימציה, בעוד עניינה המעטת הזהות האמונית הישראלית בעולם". בשיחה עם כיפה ביקש הרב אפרתי להבהיר כי "דוקא בשל הערכתי לרבנים הכותבים את החוברות, ולמנכ"ל התנועה, חשוב לי לחדד את הטעות של שיתוף פעולה עם הקרן לישראל חדשה המשתמשת בהם ללא ידיעתם כדי לשנות את הציון הציוני דתי שלנו".

את השאלה הפנתה הקומנרית כלפי החוברת של הרב חיים נבון "אתחלתא דתקווה" העוסקת בשאלת תהליך הגאולה בעקבות מדינת ישראל. חוברות נוספות שראו אור בהוצאת נאמני תורה ועבודה הן "אתה בחרתנו" על היחס לגויים מאת הרב בן זזון, "חברה שלמה- חברה צנועה מעורבת לכתחילה" מאת הרב שרלו ו"חירות סמכות ואחריות" על היחס בין פוסקי הלכה לחירותו של היחיד.

מ“נאמני תורה ועבודה“ נמסר בתגובה לכיפה כי התנועה ”נבוכה לאור הדברים וסגנונם אשר רחוקים כרחוק מזרח ממערב מתרבות הדיון הראויה בתוך בית המדרש. אשר לטענה ביחס לקרן החדשה- אנו שמחים שכסף מהקרן עושה את דרכו למטרות נכונות, והדברים שקופים ומפורטים באתר התנועה. זאת בין היתר לפי מומחים שונים ולאור דבריו של האורים והתומים בתחום זה, פרופסור ג'ראלד שטיינברג הטוען כי "לא רק שאינני מתנגד לקבלת כספים מהקרן החדשה לארגונים בעלי מטרות חיוביות - אני מעודד זאת..". מפעל החוברות נכתב, מומן ומופץ ע"י אנשים יראי שמיים כמפורט בחוברות עצמן ואנו מזמינים את הרב ברוך אפרתי לקרוא אותן תחילה ולהצטרף לאלפי צעירים שכבר רכשו אותן ולמדו מהן“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il