הרב אריאל: גיוס בנות דתיות לצה"ל? זה איסור מוחלט

פרסום ראשון: רבה של רמת גן פוסק כי חל איסור מוחלט על גיוס בנות דתיות לצה"ל ומנמק זאת מסיבות הלכתיות, מוסריות וביטחוניות. "כל בת המתגייסת לצה"ל מסייעת בעקיפין לתקלות אסורות", הוא קובע

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 08/12/13 14:01 ה בטבת התשעד

הרב אריאל: גיוס בנות דתיות לצה"ל? זה איסור מוחלט
יחצ, צילום: יחצ

הרב יעקב אריאל, רבה הראשי של רמת גן, מצטרף בקריאה נגד שירות צבאי לבנות דתיות, זאת בעקבות הפולמוס בנושא המתקיים בכיפה בחודש האחרון, שנפתח בהצהרה דומה של הרב שמואל אליהו והרב איתן אייזמן.

הרב אריאל הבהיר השבוע כי הוא מתנגד לגיוס בנות לצה“ל ומנמק זאת בכך ש“אישה אינה לוחמת. איש דרכו לכבוש ואין דרכה של אישה לכבוש (קידושין, ב‘ עמוד ב‘ וספר החינוך מצווה תרג). מקצוע החיילות הינו מקצוע גברי מובהק, כשתפקידם של החיילים בשעת הדחק הינו להרוג ולהיהרג. לעומת זאת, תפקידה של האישה להיות אם, להביא חיים לעולם, לא להילחם“.

הרב אריאל הסביר בתשובתו כי ”נשק הוא אפוא לבוש גברי ואישה הנושאת נשק עוברת על איסור ”לא יהיה כלי גבר על אישה“, אלא אם כן היא זקוקה לו להגנה עצמית, משום פיקוח נפש. אך הופעה חיילית, כשהנשק הוא חלק מהלבוש החיילי, אסורה“.

לדברי הרב אריאל, קיים איסור הלכתי נוסף הקובע כי על כל אדם אסור להיות משועבד למישהו אחר - ואיסור זה תקף לגברים ולנשים כאחד. ”רק גיוס לוחמים גברים מותר“, הסביר הרב אריאל, ”למרות שמדובר באיסור הלכתי, זאת משום פיקוח נפש“. עוד הוא מציין כי ”כפיפותה ושיעבודה של האישה למפקד גבר חמורה יותר, היא מהווה פתח לבעיות מוסריות קשות“.

עוד טוען הרב אריאל בפסיקתו כי גם ”שירות צבאי משותף לגברים ולנשים - אסור. הוא פסול גם מבחינה מוסרית וגם מבחינה ביטחונית“. לדבריו, ”גם אם הצבא יאפשר תנאים נוחים יותר לבנות דתיות - מפקדות אחראיות, לבוש הולם, ויתור על נשיאת נשק ואווירה מתאימה - עדיין תישאר בעינה בעיית הכפיפות והמשועבדות, זאת בנוסף לעובדה שהדבר מהווה לגיטימציה לבנות אחרות להתגייס ליחידות מעורבות בבסיסים אחרים, שם השירות אינו ראוי“.

”כל בת המתגייסת מסייעת בעקיפין לתקלות האסורות“, קובע הרב אריאל, שהסביר כי ”שירות לאומי הוא התנדבותי וכל מתנדבת רשאית לעזוב אותו כל אימת שתרצה, ולכן הוא מותר“.

בסיכום דבריו טען הרב אריאל כי ”אם הצבא זקוק לכישוריהן של בנות, מן הראוי שהדבר ייעשה במסגרות אזרחיות וולונטריות ובאווירה מתאימה. רק אם בנות לא תתגייסנה, ימצא הצבא את הדרך להקים שירות לאומי אזרחי והתנדבותי לבנות“.