הרב אפרתי: שמירת ההלכה דוחה את חייו של גוי

בתשובה לשאלה הלכתית בשו"ת בכיפה, טען הרב ברוך אפרתי כי שמירת שבת גוברת על חיי אדם שאיננו יהודי: "אפילו חיי אדם גוי, שהם ערך חשוב, נדחים מפניה"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 18/11/13 13:53 טו בכסלו התשעד

הרב אפרתי: שמירת ההלכה דוחה את חייו של גוי
אתר קהילת זית רענן, צילום: אתר קהילת זית רענן

תשובה הלכתית שפרסם הרב ברוך אפרתי בשו“ת בכיפה לפני מספר חודשים, החלה לעורר השבוע סערה ברשתות החברתיות, לאור פסיקתו של הרב אפרתי, רב בית כנסת באפרת המשתייך לזרם החרדי-לאומי, לפיה אין להציל את חייו של גוי בשבת.

הרב אפרתי נשאל לגבי עמדת ההלכה באשר לסיוע ליולדת גויה בשבתות וטען כי ”ערכה של השבת גדול יותר מערך חיי אדם שאינו יהודי, משום שהשבת היא יסוד הקודש שבאומה הישראלית. לולי השבת אין זהות ישראלית אלוקית, ועל כן אפילו חיי אדם גוי שהם ערך חשוב, נדחים מפניה“.

לטענת הרב אפרתי, ”ההלכה היא שלא מיילדים גויה בשבת, גם אם אינה עכו"ם שהרי יש בזה איסור עוקר דבר ממקום גידולו (-העובר) ועוד. ואם היא עכו"ם (כגון נוצריה), אזי אפילו ביום חול לא מיילדים שלא להרבות עובדי ע"ז, אך בימינו משום איבה מיילדים בחול. אך בשבת לא מיילדים גם אם יש איבה משום שיכולה להשמט ולומר שמותר לנו ליילד רק נשים שומרות שבת ואז לא תהיה איבה“. לדבריו, היות ובימינו ”האיבה מתעוררת למרות כל התירוצים“, הרי ש“חובה לילד אפילו בשבת, ואפילו עכו"ם, ועל אף שהדבר אסור מיסודו הוא נדחה מפני פקוח נפש של יהודים שמא מילדת גויה לא תיילד יהודיה כנקמה“.

הרב אפרתי ציין בתשובתו כי ”מי שמגדיר את סולם הערכים שלנו הוא דבר ד' שבתורה ולא התחושות שלנו, וכך ההלכה הגדירה במס' ע"ז ובמקומות אחרים וכך נפסק בראשונים, בשו"ע ובגדולי האחרונים“.

”שמירת הלכה דוחה חיי אדם גוי“, טען הרב אפרתי, ”אולם גם חיי יהודי נדחים מפני הלכות מסויימות כגון עבודה זרה וגלוי עריות ועוד. הערך הלאומי של הזהות האלוקית שבנו, המתבטאת בשבת, גוברת על הערך האינדוודואלי של חיי האדם“.