הרב אבינר מסביר למה הוא מתנגד להנחת תפילין לנשים

הרב שלמה אבינר התייחס לסוגיה ההלכתית של הנחת תפילין והתעטפות בטלית על ידי נשים ופסק לשואלת: "לפני שמוסיפים מצוות יש לקיים את החובה"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 23/05/13 17:45 יד בסיון התשעג

הרב אבינר מסביר למה הוא מתנגד להנחת תפילין לנשים
אתר מעלה, צילום: אתר מעלה

הרב שלמה אבינר, רבה של ישיבת ”עטרת כהנים“ בירושלים, תוקף את ארגון ”נשות הכותל“ ומתייחס הלכתית להתנהלותן הכוללת הנחת תפילין והתעטפות בטלית.

בתשובה שתתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון ”עולם קטן“, כותב הרב אבינר כי לאישה אסור להתעטף בטלית, מפני שה“שולחן ערוך“ פסק שזו יוהרה. לדבריו, ”כדי שזה יהיה לשם שמים ולא לשם יוהרה צריך שתלבש את הטלית בצנעה ושאף אחד לא יֵדע, וכאמור גם צריך שהטלית תהיה טלית של נשים“.

הרב אבינר אף הביא את סיפורו של הגרי"ד סולוביצ'יק, שאישה שאלה אותו אם היא יכולה ללבוש טלית גדול בתפילה וזה השיב לה ”משום שזה שינוי גדול במסורת, יש להתקדם בהדרגה". הוא הציע לה ללבוש בגד של ארבע כנפות בלי ציציות במשך שלושה חודשים ואז לחזור אליו. לאחר שלושה חודשים היא חזרה ואמרה שזו הייתה החוויה הכי מרגשת בחייה. אמר לה הגרי"ד: "במשך שלושה חודשים לבשת בגד ללא שום ערך דתי או הלכתי, אם כן זה מגלה שההרגשה שלך באה ממקור שהוא מחוץ למצווה", ולא נתן לה את הסכמתו ללבוש טלית.

לשאלה נוספת ששוגרה לרב אבינר, בנוגע להנחת תפילין לנשים בדומה למה שמסופר על מיכל בת שאול, פסק הרב אבינר לשואלת: ”את לא מיכל בת שאול, ומכל מקום כתוב בשולחן ערוך שאישה המניחה תפילין מוחים בידה. מיכל בת שאול הניחה תפילין בצנעה ולא בהפגנתיות. חוץ מהנאמר, יש גם בעיה של ’לא תלבש‘“. עוד טען הרב אבינר כי ”לפני שמוסיפים מצוות יש לקיים את החובה, עייני בספר מסילת ישרים“.