הרב אבינר: מותר לחייל ספרדי לאכול בשר לא חלק בצבא

האם מותר לתת לבעל תשובה אשכנזי קטניות בפסח אם הוא מבקש, האם מותר לעשן ביום טוב והאם מותר לעשות פשרות פוליטיות בנושאי דת ומדינה. הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 23/03/14 09:25 כא באדר ב'

הרב אבינר: מותר לחייל ספרדי לאכול בשר לא חלק בצבא

בעל תשובה וקטניות

ש: האם ספרדי המארח בפסח אשכנזי בעל תשובה שנוהג כספרדי לאכול קטניות משום שהוא קורב ע"י ספרדים צריך שלא לתת לו קטניות?

ת: צריך לתת לו מה שהוא מבקש. הוא יודע מה שהוא עושה, והוא שאל את רבו. אגב, פעם הייתי בכנס רבנים והראשון לציון הג"ר מרדכי אליהו היה שם. מישהו שאל אותו שאלה דומה: חסידי חב"ד מחזירים בתשובה ספרדים וכך הספרדים נעשים חבד"ניקים עם כל מיני מנהגי אשכנז - האם זו בעיה? הגר"מ אליהו ענה: יהי רצון שכל ישראל יחזרו בתשובה, אפילו אם יהיו אשכנזים!

בשר חלק

ש: חייל ספרדי יכול לאכול לא חלק בצבא, שאם יאכל צמחוני, יהיה בצער?

ת: מותר כי צה"ל זה כמו מדינה אחרת. וכן אם נצרך לאגור כוח לפעולה הצבאית (ועיין שו"ת שאילת שלמה א שיט - מ"צ).

עישון ביום טוב

ש: מותר לעשן ביום טוב?

ת: אסור לעשן גם ביום חול (וכן אמרו בשו"ת ציץ אליעזר יז כא. הגר"ח קניבסקי בשאלת רב א צב. שו"ת תשובות והנהגות ד קטו. הגר"נ קרליץ במכתב בריש ספר חיים ללא עישון. ודיבר הגר"ע יוסף על עניין העישון ביו"ט שפעם דנו הפוסקים להתירו מצד "אוכל נפש", וכיום מתברר שאינו אוכל נפש אלא אוכל את הנפש! מרן פאר הדור עמ' לא - מ"צ).

פשרות פוליטיות בדת

ש: האם כדאי בפוליטיקה לעשות ויתורים על התורה כדי לא להפסיד את הכל?

ת: אנחנו לא בעלים על התורה לעשות בה פשרות, אלא עלינו למסור את הנפש כפי האפשרות (וכן נביא את דברי החפץ חיים: "וכה היה דבריו כלפי אלה המסכימים לפשרות בעניני היהדות, ואמתלא בפיהם, כי תועיל הפשרה, לבל יפרצו בחומת התורה גופא, וכה הולכים מפשרה לפשרה עד שנכוים בעצמם ב'פושרים' הללו. ובאמת מכיון שהפשרה נעשתה בשביל התורה, צריכים היו לשאול את פי התורה עצמה אם רצונה בפשרות הנעשים לכאורה לטובתה, כדין הפשר הזקוק לקבלת קנין והסכמה, והתורה צווחת ככרוכיא שאין רצונה בפשרות, אם ד' הוא האלקים לכו אחריו ואם הבעל לכו אחריו. מי שמפשר בעניני התורה ומוותר על קיום איזו מן המצות, ואף אם כונתו רצויה, דומה בעיני לאחד שלקח סחורה מהחנות והשליך אל הנהר, וכל העומדים מסביבו חשבו שנשתגע חלילה. ואני עדיין מסופקני אם באמת נשתגע או לא, אבל דבר אחד ברור לי, שהמשליך איננו בעל החנות והסחורה אינה שלו. כן הדבר במי שמוותר על מצוה מן המצות, או דבר מדברי חכמים, הוא מראה בעליל 'שהסחורה אינה שלו'". חפץ חיים על התורה עמ' ל. מעשי למלך - מ"צ).

שמן קטניות

ש: האם שמן קטניות מותר?

ת: לא. אך יש מתירים אם בתהליך הייצור אין שום מגע במים. שו"ת מהרש"ם או"ח קפג. שו"ע הגר"ז תנג ה. וכן אם הקטנית עצמה לא נאכלת כגון כותנה או לפתית.

מלחמת היצר

ש: קראתי ציטוט על בעל התניא שגם אם האדם יצטרך להילחם ביצר העריות כל חייו, אל לו ליפול בעצב. אבל אותי מחשבה זו מייאשת לחלוטין. מה לעשות?

ת: זה המצב של רוב בני האדם. זו עבודתנו מד' ועלינו לשמוח עליה, ולנצח יום יום, ולשמוח על כך שאנו עושים רצון ד'. וכן לגבי שאר היצרים.

לחץ לתת צדקה

ש: האם מותר ללחוץ על אדם שיתן צדקה?

ת: ודאי לא. ופקדתי על כל לוחציו. אלו גבאי צדקה הנוגשים ומבקשים מבעל הבית יותר ממה שיכול. בבא בתרא ח ב. או מי שנותן כי מתבייש, השואל ממנו צדקה עתיד הקב"ה להיפרע ממנו. שו"ע יו"ד רמח ז. והוא גזלן ותשובתו קשה. ספר חסידים שטז (וכן שו"ת חכמת מנוח בבא מציעא כב ב - מ"צ).

עליה לארץ

ש: מה יעשה יהודי בחו"ל שכרגע אינו יכול לעלות לארץ?

ת: איני יודע למה אינו יכול. אך לו יהי כן: הסכמה חזקה לעלות, געגועים ולא להשקיע שם. ריעב"ץ הקדמה לסידור ("ולזה צריך כל אדם מישראל לעשות הסכמה קבועה בלבו לעלות ולדור בארץ ישראל... ולהשתוקק להיות זוכה להתפלל לפני היכל ד' שאף על פי שחרב לא זזה שכינה ממנו... על כן, שמעוני, אחי ורעי! זכרו את ירושלים! התקוששו וקושו המזכירים את ד'! ואל תחשבו להשקיע בחוץ לארץ, חס ושלום. זאת היתה חטאת אבותינו שגרמו בכיה לדורות, כי מאסו בארץ חמדה". הקדמת סידור בית יעקב - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן