הרב אבינר: מותר להכין מנה חמה בשבת בכלי שלישי

בשורה לכמהים למרק חם או לפירה בשבת. הרב שלמה אבינר קובע כי מותר להכין מנה חמה בשבת בכלי שלישי. עוד בשו"ת: האם צריך לצאת בקריאה ליהודי צרפת לעלות לארץ בגלל הטרור

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 19/01/15 16:27 כח בטבת התשעה

הרב אבינר: מותר להכין מנה חמה בשבת בכלי שלישי

עלייה מצרפת

ש: האם לא הגיע הזמן לצאת בקריאה ליהודי צרפת לעלות לארץ בגלל הטרור?

ת: א. הגיע הזמן כבר יותר ממאה שנה, ולא בגלל הטרור, אלא מפני שזו ארצנו. ב. לא לצאת ידי חובה בקלות על ידי קריאה אלא בעזרה לעולים במציאת מגורים, עבודה ומקומות חינוך לילדים.

סרט מלוכלך של מפלגה

ש: ראיתי סרט מלוכלך לקראת הבחירות של הבית-היהודי. מה לעשות? איך למחות?

ת: שום דבר. אם תתחיל למחות על כל דבר מלוכלך במדינה לא תגמור. אלא צריך להוסיף אור ואמונה. אז ממילא יחדלו.

סרט לא נקי לקראת הבחירות

ש: יש סרט של הבית-היהודי עם נשים לקראת בחירות, ממש מזעזע, אבל חשבתי אולי זה מה שצריך כדי לקרב חילוניים?

ת: אין צורך לקרב חילוניים לענייני נשים. לצערנו הם די שם. אלא יש לקרב אותם לקדושה ולטהרה, וזה מה שנשמתם משתוקקת.

ברוך אתה ד'

ש: מה המובן שאני מברך את ד'? האם הוא צריך את הברכה שלי? אפשר מקור?

ת: הודאה שד' הוא מקור כל הברכות. שו"ת הרשב"א א תכג. חי' אגדות מהרש"א ברכות ז א. עין יעקב שם. נפש החיים שער ב.

הסתכלות על אישה

ש: האם איסור הסתכלות על אישה הוא דין או חומרא? אפשר מקורות?

ת: דין. מ"ב עה סק"ז. ביה"ל רכה ד"ה אפי'. נתיבות לשבת כא. אג"מ או"ח א מ. פלא יועץ ערך ראיה. וראיה בעלמא לפי תומו, יש אוסרים מן הדין, חיד"א פת"ע עז כ א, מהרש"א מכות כד א, ויש אוסרים מצד המוסר או לאדם חשוב, מ"ב שם סק"ז. ובמקומות החייבים כיסוי, גם ראיה בעלמא בלא כוונה אסורה. שם.

חוטי ציצית סבוכים

ש: אם חוטי הטלית הקטן סבוכים, אפשר ללובשו כך, אם ממהר?

ת: יש להפריד לפני כן, שיהיה כל חוט בפני עצמו. אבל אם בגלל זה יאחר לתפילה, אין צריך לדקדק בזה. שו"ע או"ח ח ז. מ"ב יח. ביה"ל ד"ה להפריד.

אותות ומופתים

ש: אם יש אדם שעושה אותות ומופתים, זה הוכחה שהוא מקובל גדול?

ת: הפוך. אם יש תלמיד חכם גדול וקדוש, אפשר להאמין בסיפורי מופתים עליו. עליות אליהו. וגם אז לא עליהם תפארתו (עליות אליהו, הקדמת מעלות הסולם הערה יט בשם הגר"ח מוולוזין - מ"צ). וכן אין המופתים הוכחה על הנבואה אלא קודם כל יש להיות אדם לעילא ולעילא. רמב"ם יסודי התורה ("ולא כל העושה אות ומופת, מאמינים לו שהוא נביא. אלא אדם שהיינו יודעים בו מתחילתו שהוא ראוי לנבואה, בחכמתו ובמעשיו. הלכות יסודי התורה ז ז. ועיין שם ח א - מ"צ). והאריך בזה האדמו"ר מסטמר שלא להאמין בעושי מופתים וגם כתב זאת בשם הגר"א ("עכ"פ חזינו מכמה מקומות בדברי הרמב"ם ז"ל, שהיה מפחד לעשות יסוד מן מופתים. וכמו שכתב הגר"א ז"ל, בס' אדרת אליהו פ' ראה, עה"כ 'כי יקום בקרבך וגו' ונתן לך אות או מופת', דמופת הוא שינוי הטבע, והוא לשון פיתוי, כי שינוי הטבע מפתה לב האדם להאמין דברי המפליא לעשות. וכבר היו כמה נביאי הבעל ומשיחי שקר, שהטעו את העולם במופתים, ועשו חורבנות נוראות, עד שזמן רב לא היה יכולת אף בידי גדולי הדור האמיתיים להציל את העם". ויואל משה סא. "דורנו הדור של עיקבא דמשיחא הוא הדור של שכחת התורה שאמרו חכז"ל. ודרך הבעש"ט הק' נשתכח לגמרי מהדור, וכל מי שרוצה ליטול את השם להנאתו ולטובתו אומר זה דרך הבעש"ט כחפצו ורצונו. וחסרי תבונה מתחשבים עם סיפורי מעשיות שרובם ככולם שקרים וכזבים, ומשתנים מפה אל פה בשינויים מן הקצה אל הקצה. ואם אלו השקרים נכתבו אח"כ בספר, סוברים שהוא ספר תורה. וכבר כתב הרמב"ם ז"ל באגרת תימן, על איזה ענין שחלק עליו, וז"ל: שראוי לך לדעת שהדברים האלה וכיוצא בהם שוא וכזב, ולא יהיה לך לראיה לפי שתמצאם כתובים בספרים, שהמכזב כמו שהוא מכזב בלשונו, מכזב בקולמוסו, ואין זה נמנע עליו, עכ"ל". שם קעה - מ"צ).

מנה חמה בשבת

ש: מותרת מנה חמה בשבת?

ת: יש מרכיבים לא מבושלים כלל או לא מבושלים די הצורך, לכן יש איסור בישול. אבל אפשר כלי שלישי או עירוי כלי שני לאשכנזים, וקל וחומר לספרדים. בספר שש"כ א נז בשם הגרשז"א מחמיר בגלל התבלינים רק בעירוי כלי שלישי. וכן אין לאסור מדין מכה בפטיש. ביה"ל שיח ד ד"ה והדחתן. אמנם אם נוצרת בלילה עבה שאינה נשפכת כגון אורז או פירה, יש איסור לש. שש"כ ח כה (ועיין שו"ת יביע אומר ג כא. שו"ת יחוה דעת ג כב - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק