הרב אבינר: להימנע מקריאת טוקבקים

הרב שלמה אבינר פסק לתלמידיו כי אמנם הטוקבקים יכלו להיות "פתח לבירור ותיקון הדעת", אך כיום הם מנוצלים "לעלבונות ולשון הרע תחת זהות חסויה" ולכן יש להימנע מכתיבתם וקריאתם

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 26/05/13 13:44 יז בסיון התשעג

הרב אבינר: להימנע מקריאת טוקבקים
ערוץ מאיר, צילום: ערוץ מאיר

אנחנו לא תמיד אוהבים אותם אבל נדמה כי אי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם. רגע לפני שהטוקבקיסטים ישתלחו גם בכתבה הזו, הרב שלמה אבינר מזהיר כי ”יש להימנע מקריאת טוקבקים“.

בשו“ת קצר שהופץ בסוף השבוע בין תלמידיו בישיבת ”עטרת כהנים“, טוען הרב אבינר כי ”האפשרות להגיב על פרסום היא פתח לברר, ליישר ולתקן את הדעת, והייתה יכולה להיות מעולה, אך במקום זאת, היא מנוצלת לעלבונות, לשון הרע - תחת זהות חסויה - שעל כך נאמר בתורה: ארור מכה רעהו בסתר". לדוגמה, הוא כותב, כי "פרופסור מכובד כותב מאמר, וילד מגיב עליו: "אינך מבין כלום ושוב מפרסם שטויות". ודאי מותר לדון ולהתווכח, אך לא בסגנון זול וגס“.

”צריך מאוד להתרחק מטוקבקים“, קובע הרב אבינר, ”יש חשש כבד של לשון הרע, הלבנת פנים ודברים בטלים. אותן תגובות היו יכולות להביא ברכה עצומה, אך בפועל יש דברים רבים חמורים, כך ששכרן יוצא בהפסדן. יש באותן התגובות ברכה וקללה, לכן יש לוותר על קריאתם. קריאה ביקורתית היא כמעט בלתי אפשרית, כי טבעו של אדם להיסחף“.

הרב ממשיל את קריאת טוקבקים "למרק טוב עם כמה מרכיבים מזיקים, שבגללם יש לוותר על הכל. אם אדם נמצא במדבר ללא מזון, אין לו ברירה". לטענתו ישנו "מזון כשר וטוב" יותר מטוקבקים וממליץ "עדיף לקרוא 'טוקבקים' של רש"י על החומש". אז לצד קריאת טוקבקים של רש"י וגם כמה באינטרנט אולי בכלל מומלץ להתרגל לשפה רגועה יותר? תחליטו אתם.