הרב אבינר: דמותו של דוד המלך איננה הפקר

הרב שלמה אבינר ממשיך למתוח ביקורת על גישת "לימוד תנ"ך בגובה העיניים": "הם לוקחים גדולי עולם ועושים אותם קטנים, הופכים אותם לאיש מן ההמון, במקום למשוך את התלמידים למעלה"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 23/08/12 10:20 ה באלול התשעב

הרב אבינר: דמותו של דוד המלך איננה הפקר
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים", מוסיף למתוח ביקורת על גישת לימוד התנ"ך "בגובה העיניים", תוך שהוא מתמקד באחד הסיפורים התנ"כיים שהפכו לסמל הפולמוס - חטא דוד ובת שבע.

במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "באהבה ובאמונה", מציין הרב אבינר כי "לצערנו זוהי שיטה שלמה, לקחת גדולי עולם וקדושי עולם, ולהורידם ל"גובה עיניים". נכון שהחיים קשים, שהמאבקים נגד היצר אינם קלים, שלפעמים אנו נכשלים, שלעיתים אנו מתוסכלים ומיואשים כי איננו מצליחים להיחלץ מן היצר הרע. אך מה הפתרון? להוסיף אומץ, להגביר תשוקה אל ריבונו של עולם, להסתכל אל גדולינו ולהמשיך אחריהם. במקום זה לוקחים גדולי עולם ועושים אותם קטנים, הופכים אותם לאיש מן ההמון עם רגל אחת בתוך האור ורגל אחת בתוך החושך".

"במקום למשוך את התלמיד מעלה מעלה, לעורר אצלו שאיפות, הבנות, הכרות, ולתת לו כוח - משאירים אותו למטה ומורידים יחד אתו את מי שנמצא למעלה, ועתה יקל לו להזדהות, הוא יוכל ללמוד תורה שעה ואחר כך לקרוא באינטרנט ניבול פה", טוען הרב אבינר במאמרו.

בהתייחס לחטא דוד ובת שבע, טוען כי "אמנם, דוד מלכנו חטא חטא חמור פעם אחת בחיים, לפי רבי יצחק אברבנאל, אך אין זה הופך אותו לחוטא. מי ששיקר פעם אחת בחייו אינו נהפך לשקרן, ומי שהפסיד פעם אחת בקרב לא נהפך למפסידן. אין מדביקים תואר של תכונות נפש על אדם בגלל מעשה חד פעמי".

"דוד אינו חוטא למחצה לשליש או לרביע. הוא אדם גדול, צדיק וקדוש. אך גם לצדיק וקדוש תיתכן לפעמים מעידה", מציין הרב אבינר במאמרו, "אפילו משה רבנו בא לידי כעס, בא לידי טעות - אך לא בגלל זה נאמר שהוא כעסן וטועה. אין שופטים אדם על פי עובדות חריגות".

ראש ישיבת "עטרת כהנים" טוען כי "אין מניעה לומר פירושים חדשים על התנ"ך, יש כאלה למאות ואלפים", אלא שפירושים כאלה "צריכים להיאמר מתוך אמונה ויראת שמים". הוא מדגיש במאמרו כי "דמות דוד אינה הפקר, אי אפשר לומר עליו מה שרוצים, ולבנות לו אישיות חדשה, הטועמת מכל העולמות, והמספקת לגיטימציה להתהלך באופן דיאלקטי בערוגות החיים הטהורות והטמאות גם יחד".