הרב אבינר: בשל הפיגועים מותר להחזיק בבית כנסת טלפון סלולרי בשבת

האם מותר לערבים לגור בארץ? מדוע יש פיגועים? ואם מותר ללכת לחתונה דרוזית? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 30/11/14 12:39 ח בכסלו התשעה

הרב אבינר: בשל הפיגועים מותר להחזיק בבית כנסת טלפון סלולרי בשבת

ערבים בארץ

ש: האם מותר לערבים לגור בארץ?

ת: בתנאי א. שאינם עובדים עבודה זרה. ב. שמקבלים את המדינה ולא עסוקים להורגנו.

סלולרי בשבת

ש: מותר שיהיה בכל בית כנסת בשבת סלולרי שבמקרה של פיגוע יוכלו להזעיק כוחות?

ת: כן. כדאי לישא אותו בתיק יחד עם דברים אחרים כך שהתיק בסיס לדבר המותר והאסור, ושלא יהיה ניתן לניעור.

יראה מהתפילין של ראש

ש: על הפסוק (דברים כח י): "וראו כל עמי הארץ כי שם ד' נקרא עליך ויראו ממך", כתו בגמרא ברכות (נז א) - אלו תפילין שבראש. אם כן איך הרוצחים לא יראו?

ת: כל המאמר של חז"ל אי אפשר לתפוס אותם כבודד, כל מאמר הוא נכונן רק ביחד עם כל המאמרים האחרים, משפטי ד' אמת צדקו יחדיו (תהלים יט י). מצד האחד התפילין שומרים אבל מצד שני יש לרבש"ע עוד חשבונות, כמו שכתב המרח"ל בספר דרך השם, שההנהגה האלהית מורכבת מהרבה גורמים ובן אדם לא יכול להבין את סוד ההרכבה.

פיגועים וצרות

ש: יש מצב נורא של פיגועים ורציחות. למה אין ד' חס עלינו?

ת: יש לראות בעין פקוחה שאנו בזמן מלחמה. ואדרבה להודות לד' על כל מה שאין לנו פיגועים. ולמד מאברהם יצחק יעקב שרה רבקה רחל ולאה, שהיו להם צרות רעות ולא מצאנו מילה אחת שהתרעמו על ד' (עיין רש"י שמות ו א - מ"צ).

הר הבית והלכה

ש: על פי ההלכה אסור לעלות להר הבית, אך יש מצבים ששמירת ההלכה גורמת חורבן?

ת: זה טיעון רפורמי. אדרבה עבירות גורמות חורבן, כגון חורבן בית ראשון ובית שני, ושמירת הלכה מביא בנין.

הטלת ציציות בלילה

ש: מותר להטיל ציציות בלילה?

ת: כן. פמ"ג (סי' יח מ"ז סק"א - מ"צ).

ש: אבל לרמב"ם בגד יום פטור בלילה אם כן זה תעשה ולא מן העשוי?

ת: כלל זה רק נאמר כאשר החפץ לא ראוי, אך כאן החפץ ראוי רק שזה זמן פטור. ערול"נ (ביכורי יעקב תוספת ביכורים סק"ד - מ"צ).

פירות גויים בשמיטה

ש: האם זה מהדרין לקנות פירות גויים בשמיטה?

ת: לא. א. כי זה פוגע בפרנסה של יהודים, שהוא מצוה גדולה, וקנה מיד עמיתך. ב. כי באמת אדמות גויים הן כמעט כולן אדמות יהודים גזולות - אלא אם כן יש לגוי מסמך שנמכרה לו או לאבותיו - אם כן פירות גויים הם פירות יהודים. אלא מהדרין, זה היתר מכירה (עיין ספר החדש של הרב על שמיטה "יודעי צדק" - מ"צ).

שחיה משפחתית

ש: האם מותר לי ולאשתי ושלושת הילדינו הקטנים לשחות ביחד בחוף שאין בו אף אחד?

ת: אסור! סכנת נפשות! אסור לשחות איפה שאין מציל! גם שחיינים מעולים טבעו כך בגלל זרמים שסחפו אותם.

סגולה להתגדלות בתורה

ש: אני רוצה מאוד להתגדל בתורה. האם יש סגולה?

ת: שקידת התורה, לעסוק רק בתורה ולא בדברים אחרים גם אם הם חשובים. אחרים יעסקו בהם. איש על מחנהו ואיש על דגלו. וגם בלימוד תורה, לא להתפזר לכל הכיוונים, להתרכז בעיקר, ולא לעסוק בפלפולים מיותרים (על חשיבות לימוד תורה בהתמדה בלי להתעסק בדברים אחרים, אפילו לא בפלפולים ובחבורה, היה סיפור שגור בפיו של הגרי"ש אלישיב, ולפעמים רק אמר "כמו הסיפור עם המהרש"ם והשואל ומשיב", והנה הוא: מעשה היה בהגאון בעל ה"שואל ומשיב", רבי יוסף שאול נתנזון, שנסע מביתו למקום אחד, ובדרך הגיע לעיירה אחת ואמרו לו בני העיירה שבבית המדרש פלוני יושבים שני אברכים ההוגים בתורה בהתמדה. הוא נכנס והציג בפניהם קושיא עצומה אשר היה קשה לו בדברי המהרש"א בסנהדרין, ואמר להם שכשיחזור עוד כמה ימים דרך פה, ישמע מה בפיהם. ויהי היום כשחזר לביתו דרך אותה עיירה, נכנס אליהם לביהמ"ד, ניגש אליו אברך אחד מהם ואמר לו פלפול שלם ביישוב הדברים, וכששאל את השני מה איתך, אמר לו: אגיד לרב את האמת, עיינתי בדברים, וראיתי שזו קושיא אלימתא, וצריכים שעות רבות לעמול בזה, והיה חבל לי על הזמן, בזמן הזה רציתי ללמוד הלאה, ולפיכך אין בידי תשובה. התרגש רבי יוסף שאול עד מאוד ואמר: מובטחני בו שיהיה מורה הוראה בישראל, ולימים התפרסם כהמהרש"ם מברעזן זצ"ל. והוסיף הגריש"א: והשני לא יצא ממנו כלום, נהיה ל"סוחר מסמרים"... מפי האיש עמ' נ-נא - מ"צ).

טלית לבחור

ש: האם בחור לא נשוי צריך ללבוש טלית גדול?

ת: מנהגים שונים אצל אשכנזים. בה"ט יז סק"ד. מ"ב שם סק"י. אבל ודאי ילבש טלית קטן. וספרדים כן לובשים. כה"ח ח אות יב.

תלמידי רבי עקיבא

ש: מה המקור לכך שתלמידי רבי עקיבא מתו במלחמת בר כוכבא? רש"י אומר בגמרא שמתו ממחלה?

ת: אין מקור מפורש. רק כתב רב שרירא גאון באגרתו שמתו בשמד.

שירותים בתשלום

ש: פעמים רבות יש אנשים שנכנסים לשירותים שעולים שקל בתחנה מרכזית בלי לשלם, כי עוברים בין הברזלים, ואחר כך אנשים ישרים מכניסים שקל והכסף נבלע להם על חשבון הגנב. יש משהו לעשות?

ת: כן. תלה פתק.

חתונה דרוזית

ש: מותר לי לבוא לחתונה של חבר דרוזי עם דרוזית והמזון לא כשר, אבל הוא מביא מנות כשרות ארוזות ליהודים?

ת: כן. כי זו סעודה מותרת. ומראית עין זה רק מה שחכמים גזרו.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק