הרב אבינר: אם סותמים פיות זה סימן שאין מה לענות

מה קרה בעבר כשניסו לסתום לרבנים את הפה ולמה אסור להם להירתע.הב אבינר על סערת הרב יגאל לוינשטיין

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 19/03/17 08:54 כא באדר התשעז

ש: כיצד להתיחס לאיום על רב שדיבר נגד גיוס בנות, שיופסק התקציב למכינה שלו?

ת: אין צורך להתיחס. אי אפשר להפחיד רבנים. הם אומרים מה שהם חושבים, אמיתה של תורה, ולא מפחדים מאף אחד. לא תגורו מפני איש, אדרבה, נסיון סתימת פה עוזר להם.

ש: איך זה עוזר?

ת: זה נותן פרסום. כידוע יש שרצו להחרים את ספרי הרמב"ם. אז אחד מתלמידיו, יוסף אבן גבר, יצא בתקיפות נגד זה. הרמב"ם כתב לו שיחדל לצאת להגנתו: הם נהנים לבזות אותי ואני לא מפסיד מזה כלום, אם כן, זאת ההלכה של זה נהנה וזה לא חסר. יתר על כן, הם מספקים פרסום לספריי. שהרי כלל גדול: הרוצה לכסות את הדבר, עוד יותר מגלהו. זה גם סימן טוב שרוצים לסתום לו את הפה.

ש: למה סימן טוב?

ת: כי אם סותמים לאדם את הפה, זה סימן שאין דבר ישר והגיוני לענות לו. כבר אמר זאת לפני כמה מאות שנים הפילוסוף ג'ון סטיוארט מיל.

ש: לגופו של עניין, כאשר דבריהם של רבנים מעוררים סערה, האם לא עדיף להם לשתוק?

ת: להיפך. זה מוכיח שזה נצרך. רבנים אומרים אמת, לכן אנו סומכים עליהם. לעיתים יש רבנים שמתבטאים בצורה חריפה, אך דבר אחד ברור: הם אומרים אמת! הם אומרים מה שהם חושבים! הם לא מעוותים בגלל אינטרסים אישיים! זה בעצמו מטהר את האויר של המדינה!

ש: במה מדובר?

ת: פעמים רבות יש דברים לא תקינים במדינה. אז העתיד נתון בידי אנשי הרוח. אם הם מרכינים את ראשם ושותקים, אז זה אבוד. אבל אם זה מוחים ומסבירים ולוחמים, אז יש תקוה שהענין יתוקן.

ש: אבל עובדה היא שלא תוקן?

ת: עוד לא תוקן. צריך סבלנות.

ש: יש כלל בגמרא: כשם שמצוה לומר את הדבר הנשמע, כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע. אם אנשים לא שומעים, לא משתכנעים, אז לכאורה עדיף לשתוק.

ת: דבר שאינו נשמע, אין הכוונה שעתה בפועל אינו נשמע, אלא שהאנשים במצבם המוסרי והשכלי אינם מסוגלים לשמוע. אך בנדון שלנו הם ודאי מסוגלים, מדובר בעניינים אנושיים יסודיים, רק צריך להתאזר בסבלנות.

ש: ובסיכום?

ת: מעשה ברבי מנשה מאיליא, תלמידו חברו של הגאון מווילנא, שיצא בצורה חריפה נגד גזירת הגיוס הרוסים של ילדים, "גזירת הקנטוניסטים". אמרו לו מנהיגי הקהילה שעליו לשתוק כי בהיותו רב רשמי של הקהילה, לא יוכל לדבר נגד השלטונות. אמר: אם כך, מרגע זה, כבר איני רב שלכם ואומר מה שאני רוצה ומה שאני חייב, וכן עשה.

ש: זה מה שצריך לעשות במקרה שלנו?

ת: בעזרת ד' לא יקרה כלום. ויש עוד סיפור בירושלמי סוטה ג ד על רבי אליעזר שדיבר בעניין אחד שנוגע לנשים, מה שלא מצא חן בעיני תורמת אחת גדולה לישיבה, ובגלל זה הוא הפסיד 300 כור מעשר לשנה, אך הוא לא חזר בו.

ש: ובסיכום של הסיכום?

ת: כאמור, לא לדאוג, הכל יסתדר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן