הרב אבינר: אדם הצופה בפריצות באינטרנט מנוע מלשמש שליח ציבור

חייב לגזום עץ שנפל על השביל בעקבות השלג? האם אפשרי למנות שלוש ´רבות´? מותר להשתמש במשרוקית כלבים בשבת? והאם לחם משמין? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 11/01/15 17:49 כ בטבת התשעה

הרב אבינר: אדם הצופה בפריצות באינטרנט מנוע מלשמש שליח ציבור

גיזום אחר שלג

ש: מי שעציו נפלו על השביל עקב השלג, האם עליו לסלקם?

ת: כן ,כדי לא להפריע לעוברים ולשבים.

ש: אבל יש איסור לגזום ענף של פירות עם קדושת שביעית, משום השחתה?

ת: עתה לפני ט"ו בשבט, הם פירות שנת שישית שאין להם קדושת שביעית, ולכן מותר לגזום (עי' שמיטה הלכה ממקורה 166 - מ"צ).

"רבה" אורתודוקסית

ש: שמעתי שהתמנו שלוש "רבות" אורתודוקסיות בארצות הברית. זה אפשרי?

ת: לא. ואם התמנתה כזו, אז אינה בדיוק אורתודוקסית. אגב, היא לא נקראת שם "רבה", אלא "מהר"ת" ראשי תיבות: מנהיגה הלכתית רוחנית תורנית. זו יוזמה של הרב אבי ווייס שהוא בעל דעות מאוד חריגות. יש פה מדרון חלקלק (ואגודת ישראל באמריקה הכריזה שבגלל הדבר הזה, בית-הכנסת של הרב ווייס הוא לא אורתודוקסי - מ"צ).

ביטול תורה

ש: מדברי אבן האזל מלכים ג ו משמע שאדם שרוצה להתענג, אין בזה ביטול תורה. מה הגדר?

ת: מי שעבודתו בחיים היא לימוד תורה, צריך להתמסר ללימוד. רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ג.

פירות וירקות

ש: האם באכילת פירות וירקות בלבד, מקבלים כל מה שנצרך מן המזון?

ת: לא. חסרים שם חלק מן הוויטמינים והמינרלים.

לימוד גמרא לנוער

ש: כיצד אפשר להאהיב לימוד גמרא לנוער?

ת: נושא מורכב למסרון. הנה ראשי פרקים: א. ללמוד סוגיות שקרובות לחייהם. ב. להעמיק הנלמד בעזרת ספרות שאלות ותשובות. ג. שהמלמד יהיה בקיא וחריף בנלמד, בכך שילמד כל חייו אותם דפים ויוסיף בהם. ד. ללמד קודם כל הסוגיא בעל פה במילים שלנו ואחר כך בגמרא עצמה. ה. לפרק הסוגיא חלקים חלקים, שקף על גבי שקף. ו. לקשר הגמרא לשאלות שעומדות היום על הפרק.

משרוקית כלבים בשבת

ש: האם מותר להשתמש בשבת במשרוקית כלבים בתדר גבוה שרק כלבים שומעים וזה מרחיק אותם?

ת: כן. אין בזה השמעת קול.

הנחת חפצים בנרתיק תפילין

ש: האם מותר לשים כל מיני חפצים בנרתיק תפילין כגון מראה וכסף לצדקה ?

ת: באופן פשוט, אסור לשים חפצים בתיק תפילין אלא דבר שהוא לצורך המצווה. לכן מותר לשים מראה, אך אסור לשים צדקה. הגרשז"א בהליכות שלמה פ"ד אות לד (ופעם נשאל הגר"י זילברשטיין על אב שחשד בבנו שאינו מניח תפילין, וכדי לגלות הוא לקח שתי חפיסות שוקולד מסוג משובח, והטמינם בתוך נרתיק התפילין של בנו. האם מותר הדבר משום הצורך הגדול של חינוך הבן למצווה? והשיב שמותר לשים מראה בנרתיק משום שהמראה היא עצמה צורך המצווה כדי לבדוק אם התפילין מונחים במקומם, מה שאין כן בשוקולד שאינו מכשיר של קיום המצווה ולכן אסור להניחו שם. והערב נא ח"ב עמ' 441-439. וכשהג"ר עובדיה יוסף הגיע לשמש ברבנות במצרים, היה אדם אחד שכונה בשם "רב ראשי", וכשהגר"ע התלונן בפניו על הצורך לתקן כל מיני עניינים כגון שהבשר לא היה טרף, היה משיבו ריקם ואומר: "אין דבר, אין דבר". תלמיד חכם שהיה עובד ברבנות שם, חכם יוסף חסון, אמר להגר"ע ש"הרב הראשי" הזה אפילו לא מניח תפילין! ואיך ידע? כל בוקר "הרב הראשי" היה מסתגר בחדר אחד עם התיק של הטלית והתפילין, ואחר חצי שעה הוא יוצא. אך חכם יוסף טען שהוא מעשן סיגריה, ותו לא! לכן חכם יוסף הניח בצלים בתוך התיק במקום התפילין, ואם הוא באמת מניח תפילין, הרי כשימצא שם בצל, יקים קול צעקה "היכן התפילין שלי"?, אבל הוא לא אמר כלום... סיני ועוקר הרים 99-97. אבל איך עשה דבר כזה, הרי אסור לשים דבר חול בתיק התפילין? אלא זה היה שעת הדחק של פיקוח נפש ממש וחילול השם - מ"צ).

עונש על ניאוף

ש: למה עונש אישה על ניאוף יותר חמור מזה של האיש?

ת: מי שפושע בדבר שהוא תפקידו, כלומר הבית, זה יותר חמור.

גיל 18

ש: זה נכון שגיל 18 הוא הגיל המיוחד לעבודת ד'?

ת: כך יש מסבירים את "בן 18 לרדוף" - אחרי מצוות. וכן כותב רבי אלימלך מליז'נסק בצעטיל קטן. אך יש לעבוד את ד' במסירות בכל גיל.

ש"ץ צופה פריצות

ש: האם אפשר למנות שליח ציבור אדם המסתכל פריצות באינטרנט?

ת: ודאי לא. צריך ש"ץ הגון, ריקן מעבירות. שו"ע או"ח נג ד. כמובן אם נכשל ועשה תשובה, תשובה מוחקת עוון. מ"ב שם יד.

הסכם כבוד הדדי

ש: האם יש ערך להסכם לכבוד הדדי, בין בני זוג, כדי למנוע עגינות במקרה שצד אחד רוצה להתגרש, - בעזרת לחץ כלכלי?

ת: לא. א. לא בטוח שהוא מותר כי יש בו בעיית גט מעושה. ב. הטיפול חייב להיות בבית-דין רבני ולא בבית-משפט. ג. זה לא נושא שיכריע בו רב זה או אחר, אלא רק גדולי הדור, ועד כה אף גדול לא נתן הסכמה. ד. לא בטוח שמבחינה משפטית הוא יועיל (וכן כתב הגר"מ שטרנבוך: במכתב לרב פנחס שפירא צביתר עילית מח"ס בריתי עולם: "נוגע לתקלה חמורה ביסוד קדושת האישות בישראל. יסוד דבריו שמתפשט תקנה מכמה רבנים, שכל המתחתן מתחייב בשטר מעכשיו, לשלם אלף וחמש מאות דולר כל חודש, אם רוצה ליפרד ולא נתן הגט, וכן היא לו. נראה שאין בזה תוקף ונקרא גט מעושה ולא חל כלל הגט והיא עוד אשת איש" - מ"צ).

ש: הם אומרים שהתייעצו עם הגרז"ן גולדברג?

ת: התייעצו אך לא קיבלו הסכמתו.

איגרת הרמב"ן

ש: הרמב"ן באגרתו סלל דרך חדשה לעבודת ד'. לא חדשה לגמרי כמובן, אך בכל זאת יש חידוש. מנין לו?

ת: מרוח הקודש. כמובן, אם שמוע תשמעו, אם תשמע בישן, תשמע בחדש (רש"י בשם סיפרי - מ"צ).

לבישת ציצית בחום

ש: אם חם מאוד ואני מזיע, צריך בכל זאת ללבוש טלית קטן?

ת: ודאי, ולא להיות כה מפונק. שבעה מנודין לשמים... מי שאין לו ציצית בבגדו. פסחים קיג ב. וכתבו התוס' שם שיש לו לחזר ולהביא עצמו לידי חיוב. וכן רבינו יונה שגם אם אין לו בגד החייב ציצית, ענוש ייענש בעת צרה בגלל שלא חמד בלבבו את המצוה הזו. שערי תשובה ג כב.

מכירה לא הגונה

ש: מותר למכור באינטרנט מוצר שיודעים מראש שרוב הקונים לא יצליחו להשתמש בו, אך כשלעצמו הוא מוצר טוב?

ת: "אסור לרמות בני אדם במקח ובממכר או לגנוב דעתם, כגון אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח, אף אם הוא עובד כוכבים, לא ימכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה". שו"ע חו"מ רכח ו. "אע"פ שאין בו אונאת ממון, מכל מקום היה לו להודיעו, והוא דומה לגניבת דעת דאסור, אף על פי שאין בו חסרון ממון". ש"ך שם סק"ז. אמנם הגרמ"פ מקל: "אין המוכר מחוייב לגלות כל זמן שהלוקח אינו שואל כשצריך לשאול" (שו"ת אגרות משה יו"ד א לא - מ"צ). אבל כאן הקונה לא יודע שיש לו לשאול.

שעיר לעזאזל

ש: איך יש שעיר לעזאזל שלכאורה אינו לד'?

ת: הרמב"ן מסביר שכאשר אי אפשר לנצח בכל החזיתות, מוותרים על חזית אחת פחות חשובה כדי לנצח בדבר יותר חשוב.

גניבת מיסים

ש: מותר להעלים מיסים? הרי הממשלה משתמשת בהם גם לדברים אסורים?

ת: המיסים שלך הולכים לדברים מותרים, על פי הכלל שיש ברירה. חלילה לגנוב (תלמיד של הגראי"ל שטיינמן שאלו האם יש היתר להעלים כספי ממשלה. "אין כל היתר לגנוב מהממשלה", פסק הרב. כשהלה ניסה לטעון כי הממשלה גובה מיסים שלא כדין, אמר הג"ר שטיינמן כי גם אם נניח שזהו המקרה, הרי "אסור לגנוב מגנב, וגם במקרה כזה הגנב עובר על לא תגנוב". הרב אף הורה לאדם שסיפר כי הוא חושש שקיבל כספים ממשלתיים שלא כדין - להחזירם - מ"צ).

חוף מעורב

ש: בלי משקפיים אני רואה מטושטש מאוד. מותר לי ללכת לחוף מעורב?

ת: חלילה! כמה היצר הרע יצירתי!

בעל אלים

ש: אני פוגשת חברה ועוד חברה שבעלה לא מכה אותה אבל הוא לא מעריך אותה או מאשים אותה בכל דבר או מגביל אותה מלעשות דברים אהובים עליה או מחנך אותה כל הזמן או מתפרץ בכעס וכדומה - זה נקרא בעל אלים?

ת: כן. שתפנה למרכז לאלימות במשפחה. יש רבים מפוזרים בארץ.

צמיד נחושת

ש: יש לי דלקת בגיד והמליצו לי על צמיד נחושת. זה באמת עוזר?

ת: זה לא עוזר מלבד לפרנסת המוכרים. נערכו ניסויים השוואתיים בין צמיד פלא לצמיד רגיל והיו אותן התוצאות. אגב, הפניות לרפואה חילופית בארה"ב היא 600 מיליון לשנה, לרפואה נורמלית 400 מיליון, ההוצאה השנתית ברפואה חילופית היא 30 מיליארד, שוה לכל מערכת הבריאות. בסיכום, צמיד הפלא הוא אמונה טפלה.

שם ד' על כדור

ש: אני שחקן כדור. לפני קליעה, אני אומר פסוק שמע ישראל. זה טוב או לשווא?

ת: לשווא. לא משתמשים בשם ד' לדברים כאלה.

בחירה חופשית

ש: האם בכל דבר יש לאדם בחירה חופשית?

ת: לא. בכל אין לו בחירה, רק בדבר אחד: יראת שמים. הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, כלומר האם לשמוע לדבר ד' או לא לשמוע. תחילת פרשת ראה. עיין רמב"ם הלכות תשובה פרק ה.

חדר כושר מעורב

ש: מותר ללכת לחדר כושר מעורב?

ת: ודאי לא. קצשו"ע קנב ח.

ש: יש נפרד אך יותר יקר?

ת: לא עושים עבירות בשביל כסף.

לחם משמין

ש: האם זה נכון שלחם משמין?

ת: לא נכון. לא יותר מכל מאכל אחר. העיקר לא להפריז בכמות. וגם תלוי מה מורחים עליו.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק