הרבנים הראשיים לישראל חתמו על היתר עסקא

ההיתר האחרון נחתם בשנת 1979, אך בשנים האחרונות התברר כי הוא אינו תקף. מדובר באמצעי הלכתי שנועד "לעקוף" האיסור ההלכתי להלוות או ללוות בריבית

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 17/01/13 15:22 ו בשבט התשעג

הרבנים הראשיים לישראל חתמו על היתר עסקא
יחצ, צילום: יחצ

הרבנים הראשיים לישראל, הרב שלמה עמאר והרב יונה מצגר, חתמו היום (ה‘) על שטר היתר עסקא חדש למדינת ישראל. על השטר חתומים גם החשבונאי הראשי בחשב הכללי עוזי שר, וגם אלי ביתן - חשב מטה החשב הכללי. על מנת להשלים את הרכב החותמים למותב בית דין, הצטרף לחותמים גם הרב ציון בוארון, דיין בבית הדין הגדול לערעורים בירושלים.

היתר עסקא הוא אמצעי הלכתי שתפקידו להתגבר על האיסור ההלכתי להלוות או ללוות בריבית. עם התפתחות עולם המסחר, שהפכה את האשראי לצורך חיוני לעסקים, נתבקשה דרך הלכתית נאותה לאפשר למלווה להרוויח בגין ההלוואה הניתנת. מי שמחזיק בהיתר עסקא מתחייב לכך שהרווח על ההלוואה לא יוגדר כריבית, אלא כשכר טרחה או כתמורה.

היתר העסקא הקודם נחתם בשנת 1979, ועליו חתום שר האוצר דאז שמחה ארליך. לפני מספר שנים התברר שלפי חוק נכסי המדינה השטר הקודם אינו תקף, מאחר שהמוסמכים להעניק הלוואות בשם המדינה הם אנשי החשב הכללי. הנוסח הנוכחי והרכב חותמיו נקבעו לאחר דיונים ארוכים, בהובלתו של אלי ביתן.

נוסח היתר העסקא המקובל הוא פרי תקנה שאומצה בקהילה היהודית בגרמניה במאה ה-17. היתר העסקא הראשון מיוחס למהר"מ מלודמיר, והוא נכתב ב-1681, ומאז נוספו נוסחים שונים המותאמים לסוגים שונים של עסקים. בישראל נהוג כי רוב המוסדות הפיננסיים מחזיקים בהיתר עסקא הלכתי, המאפשר לאנשים דתיים לעשות איתם עסקים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן