הרבנות הראשית הכריזה מלחמה על הבורקסים

באגף הכשרות של הרבנות לא אהבו את ההתחכמות של חלק מהיצרנים, שמנסים להתעלם מהחוק הבלתי-כתוב: בורקס חלבי הוא משולש, בורקס פרווה - מרובע

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 07/02/13 10:28 כז בשבט התשעג

הרבנות הראשית הכריזה מלחמה על הבורקסים
דבורה גינזבורג, צילום: דבורה גינזבורג

זה אמנם לא נכנס לספר החוקים הישראלי, אבל בורקס גבינה הוא בדרך כלל בצורת משולש ובורקס הממולא בתפוח אדמה שומר על צורה ריבועית. אלא שברבנות הראשית מוטרדים ממאפיות שונות שמנסות להתחכם ולשנות את צורת המאפים.

רדיו "קול חי" דיווח כי רבני אגף הכשרות ברבנות הראשית התכנסו השבוע לדיון מיוחד בבנושא, על מנת להבין את ההבדלים בין מאפה חלבי למאפה פרווה או בשרי. לישיבה הוזמנו בעלי מפעלים וקונדיטוריות לצד הרבנים המעניקים להם תעודות כשרות.

הרב חגי בר גיורא, האחראי על הכשרות בתעשיית המאפים, פנה ליצרנים וביקש להבהיר כי הדרישה לשנות את צורות המאפים נובעת מתלונות שהגיעו מהציבור ומטעויות שנעשו במפעלים במשך השנים והכשילו רבים. בהתייחסו לאבחנה הנדרשת בין מאפה חלבי לפרווה ציין הרב כי "חמירא סכנתא מאיסורא" וסיפר על אנשים הרגישים לחלב שנפגעו מהבילבול בין המוצרים. בין היתר נמתחה בדיון ביקורת על בעלי אולמות שמגישים בורקס במילוי תפו"א בצורת משולש, צורה שמקובלת על פי רוב לבורקסים חלביים. עוד הוצע בדיון לשנות את צורת הגלגול של הבורקס הטורקי.

(צילום: דבורה גינזבורג)

במצגת מיוחדת שהוכנה לרגל האירוע הוגשו הצעות נוספות: בורקס אצבעות פרווה יהיה סגור ואילו החלבי יהיה פתוח באופן שניתן יהיה לראות את המילוי. או למשל: סיגר במילוי פרווה יהיה ארוך בצורה ניכרת מהסיגר החלבי בורקס פילו פרווה יהיה עגול ואילו חברו החלבי יהיה משולש.

בעלי המפעלים טענו בדיון כי לא את כל ההצעות לבידול ניתן ליישם בפועל, הן בשל הליך האפייה והן בשל חשש לפגיעה במוצר הסופי. עוד דרשו בעלי המפעלים כי האכיפה בנושא תהיה שיוויונית כלפי כל המפעלים והקונדיטוריות בארץ.

בתום הדיון הממושך גובשו החלטות בסיוע בעלי המפעלים ובקרוב תוציא הרבנות הראשית נהלים חדשים שיסייעו לציבור להבחין בין מאפים חלביים או פרווה ואולי גם ימנעו מכשול משומרי הכשרות.