הצעה הלכתית תקדימית: רב יוכל לאשר תרומת איברים ללא אישור המשפחה

כך על פי הצעתו של הרב רצון ערוסי, רבה של קריית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל. "במקום כרטיסי אד"י ו"בלבבי" – להעביר סמכות ההשתלה לבתי-דין מיוחדים בבתי החולים", הוא מציע

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 14/06/12 19:34 כד בסיון התשעב

הצעה הלכתית תקדימית: רב יוכל לאשר תרומת איברים ללא אישור המשפחה

הרב רצון ערוסי, רבה של קריית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, מציע לראשונה בפסק הלכתי תקדימי כי לא הנפטר ולא משפחתו אלא בתי דין יכפו לקיחת איברים מנפטרים כדי להציל חיי-אחרים. הצעתו של הרב ערוסי מתפרסמת בימים אלו בשנתון ההלכתי "תחומין" היוצא לאור ע"י מכון 'צומת' שבאלון שבות.

לפי הצעתו של הרב ערוסי, הרבנות הראשית תמנה בתי דין מיוחדים ליד כל בית-חולים, והם יטפלו בכל מקרה שבו התרחשה תאונה, נקבע מוות מוחי ופגיעה בגזע המוח באופן בלתי הפיך לחלוטין, ובית החולים מציע ליטול אברים ולהשתילם בחולים שחייהם בסכנה. בתי-דין אלו יורו על נטילת אברי הנפטר לצורך הצלת-חיים, גם ללא חתימה מראש על כרטיס 'אדי' או 'בלבבי' המצויים כיום, וגם ללא הסכמת המשפחה. בתי הדין גם יפקחו שנטילת האברים תהיה בצורה מכובדת ושגופת המת תובא לקבורה מיד.

הרב ערוסי טוען כי "מבחינה הלכתית, כשיש חולה מסוכן לפנינו, ניתן ליטול אבר מגוף נפטר כדי לשתלו בגוף החולה ולהצילו... יש רשות לבית דין רבני להורות לרופאים כן, למרות שהנפטר לא ציווה לעשות כן מחיים, ולמרות שהמשפחה מתנגדת". לדבריו, 'התרמה כפייתית' כזו מותרת: "יש להיזהר מפני הדעה הרווחת בדבר בעלות האדם על גופו. לפי השקפה זו רוצים הם להתיר הרבה דברים האסורים בהלכה, כמו התאבדות, חבלה עצמית, בילויים וטיולים שיש בהם סיכונים גבוהים, ואפילו לסיים את חייו של חולה סופני". הרב ערוסי גם דוחה את בעלות משפחת הנפטר על גופו, וכן מבהיר שאין ערך משפטי-הלכתי לצוואה שתחול רק לאחר המוות.

לדעתו, הפגם המרכזי בכרטיסי תורמת האיברים דוגמת אד"י הוא "הנחת היסוד שהאדם בעלים על חייו ועל גופו", זאת בעוד שהחיים הם מתנת הבורא, והוא שמחליט היכן ואיך לסיימם. הרב ערוסי מוסיף כי בכרטיס אד"י יש גם משום מעשים הגובלים בפלילים כסחר באיברים, כיוון שמבטיחים תמורה חומרית עבור תרומת האיברים כנטיעת עצים על שם התורם ב'יער אד"י', הנצחה באתר אינטרנט, הזמנה ליום הוקרה למשפחות תורמי האיברים בבית הנשיא, וכן זכות קדימה לקרוביו של התורם אם יזדקקו בעצמם לתרומת איברים.