הסדרת מערך השירות הלאומי אושרה בקריאה ראשונה

בצעד ראשון ומשמעותי אישרה הכנסת את הצעת החוק להסדרת והרחבת מערך השירות הלאומי, לפיה כל אזרח שישוחרר משירות בצה"ל יוכל להיקלט במסגרת התנדבות מתאימה

חדשות כיפה אורי פולק 20/03/12 09:38 כו באדר התשעב

הסדרת מערך השירות הלאומי אושרה בקריאה ראשונה
בית השלום, ויקיפדיה העבירת, צילום: בית השלום, ויקיפדיה העבירת

הרפורמה במערך השירות הלאומי - יוצאת לדרך: אמש (ב') אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק הממשלתית להגדלת היקף ההשתלבות במערך ההתנדבות. את ההצעה העלה שר המדע והטכנולוגיה, הרב דניאל הרשקוביץ, הממונה על מינהלת השירות האזרחי-לאומי והיא מתייחסת בעיקר לעשרות אלפי חרדים, ערבים, בנות דתיות, נוער בסיכון ובעלי מוגבלויות הפטורים מצה"ל.

אישור הצעת החוק מהווה צעד נוסף ומשמעותי בדרך להסדרת מערך השירות הלאומי בישראל, אשר פועל ב-40 השנים האחרונות ללא אופק מסודר או תוכנית רב-שנתית מאורגנת ומעוגנת בחוק.

על פי הצעת החוק, כל אזרח שיחפוץ בכך יוכל להקלט במסגרת התנדבות מתאימה, לאחר ששוחרר משירות בצה"ל על-פי חוק. בנוסף קובע החוק כי המענקים שלהם זכאים חיילים משוחררים ששירתו בתפקידים עורפיים יחולו גם על מתנדבי השירות הלאומי, בהתאמה למספר חודשי השירות. עוד קובע החוק כי המדינה תקים לצורך יישום הרפורמה מערך של קורסים כדי להכשיר את המתנדבים לפעילות ותעניק להם הכשרה מקצועית מסודרת שתקל עליהם את ההשתלבות במעגל התעסוקה בתום השירות.

זאת ועוד, הרפורמה גם תגדיר במדויק אילו עמותות יהיו זכאיות לקבל ממערך השירות הלאומי מתנדבים לצורך פעילותיהן ותחייב מתן תנאי שירות הולמים לבעלי מוגבלות. משרד האוצר טרם הסכים לכל סעיפי ההצעה ועל כן ההצעה אושרה בכפוף לסיכומים שיושגו בין שר המשפטים, שר המדע והטכנולוגיה ושר האוצר.

יו"ר "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, אמר כי "החוק המקיף מהווה מהפכה במערך ההתנדבות, ומעגן את זכויותיו של כל מי שפטור מצה"ל להתנדב במסגרת השירות האזרחי-לאומי. אני רואה בשירות הצבאי ערך עליון וההצעה אינה מעודדת השתמטות אלא מתייחסת רק למי שקיבלו באופן חוקי פטור משירות צבאי, ולמרות זאת באים לתת מעצמם למען החברה והמדינה".