המלחמה על הארץ לא הסתיימה, רק השתנתה

שגיא קייזלר, מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון, אומר כי ממלחמה פיזית על קיומנו בארץ ישראל, עיקר המלחמה בימים אלו מתרחשת בזירה אחרת - על דעת הקהל

חדשות כיפה שגיא קייזלר 08/08/13 15:38 ב באלול התשעג

המלחמה על הארץ לא הסתיימה, רק השתנתה
Phil Romans-cc-by-na, צילום: Phil Romans-cc-by-na

פרשת שופטים היא תמצית נאומו של משה רבנו לפני מותו וערב הכניסה לארץ ישראל, בו הוא מפרט את המצוות שנצטוו בהן בני ישראל וביניהן לא מעט מצוות שקשורות בעצם הישיבה בארץ ישראל. בני ישראל נמצאים כפסע מהקמת ממלכה יהודית בארץ המובטחת ומשה מסביר להם שלצד הזכויות יש גם לא מעט חובות ובעיקר כללים. ניהול מערכת משפט ("שופטים ושוטרים תתן לך.."), חוקי "שום תשים עליך מלך" ("לא ירבה נשים וגו'"), הקמת ערי מקלט ("שלוש ערים תבדיל לך בתוך ארצך") ודיני מלחמה ("אל ירך לבבכם").

אך לפני שמשה מפרט את הפרוצדורה להקמת ערי מקלט וההיגיון בכך, מציינת התורה שמדובר במצווה התלויה בארץ. לאמור שקודם שאנחנו בונים ערי מקלט כחלק ממערכת שלטון מסודרת אנחנו צריכים ליישב את הארץ. "כִּי-יַכְרִית ה' אֱלֹוקיךָ אֶת-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶת-אַרְצָם וִירִשְׁתָּם וְיָשַׁבְתָּ בְעָרֵיהֶם וּבְבָתֵּיהֶם." (דברים, י"ט, א'). מהפסוק הזה אנו למדים שלפני הקמת ערי מקלט כחלק ממערכת החוקים והצדק צריך ליישב את הארץ.

מקשה הילקוט שמעוני: "מכלל שנאמר 'וירשתם אותם וישבתם בעריהם ובבתיהם יכול אי אתה רשאי להוסיף על הבניין". אולי צריך להקפיא את הבנייה בארץ ולהשתמש רק במה שהיה קיים טרם הכיבוש? אך מכיוון שבאותו פסוק נכתב "אשר ה' אלוקיך נותן לך את ארצם" עונה הילקוט שמעוני "בארצם: כל מקום שאתה רוצה לבנות - בנה".

מאז אותו נאום מכונן של משה רבנו ירשנו את הארץ, גלינו מארצנו ושבנו אליה לאחר 2,000 שנות גלות. אך דווקא כששבנו אליה ובנינו שלטון יהודי בארץ ישראל קמו עלינו, מבית ומחוץ, כאלו שעבורם "וירשתם וישבת בעריהם ובבתיהם" הוא נטל ולא זכות. כאלו שעבורם הקפאת הבנייה בארץ ישראל היא מטרה בפני עצמה.

בימים אלו, בהם מדינת ישראל שבה ל"שולחן המשא ומתן" במטרה לוותר על ההבטחה שניתנה לנו עוד בטרם היותנו לעם ("לזרעך נתתי את הארץ הזאת") חשוב לזכור שהמלחמה על הארץ לא הסתיימה - היא רק השתנתה. ממלחמה פיזית על קיומנו בארץ ישראל, עיקר המלחמה בימים אלו מתרחשת בזירה אחרת - על דעת הקהל.

כדי לנהל את המלחמה הזו הוקם ועד מתיישבי השומרון, שבימים אלו אנו מציינים חמש שנים להיווסדו. בחמש השנים הללו נלחמנו בכל החזיתות כנגד המלעיזים והמבקשים לעקור את ההתיישבות. נאבקנו משפטית באנשי שמאל שהוציאו את דיבת המתיישבים רעה, הבאנו לשומרון ל"סיורים מחוללי תודעה" מעצבי דעת קהל, נלחמנו בסיקור תקשורתי עוין ליישובים וניהלנו מערכה למען איכות חיים טובה יותר למתיישבים. אנחנו כאן גם בחמש השנים הבאות, או עד שלא יהיה בנו צורך ונוכל לחיות בשומרון וביהודה "איש תחת גפנו ותחת תאנתו".

הכותב הינו מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון