המדריך: כך תרכשו תפילין

בנכם הגיע לגיל מצוות? מזל טוב! זה הזמן לרכוש בעבורו את התפילין שאיתן הוא יקבל עול מצוות, ויחל כמו אביו ואחיו הגדולים, לקיים את מצוות הנחת תפילין מידי יום. רכישת תפילין מלווה בלא מעט דברים שיש צורך לשים לב אליהם

חדשות כיפה הרב מנחם גולדברג 11/08/15 14:11 כו באב התשעה

המדריך: כך תרכשו תפילין
דוברות, צילום: דוברות

לפניכם חמישה דברים שחשוב לבדוק, לברר ולדעת לפני שרוכשים את התפילין.

לדעת מי הסופר שכתב לכם את התפילין-

פרשיות התפילין, הנמצאות בתוך בתי התפילין, חייבות להיכתב על ידי סופר סת"ם, ביד, וצריכות להיכתב על פי כללים הלכתיים רבים.

חלק מההלכות מתייחסות לפרשיות, כפי שהן יוצאות בסוף (לדוגמא: הפרשיות צריכות להיכתב במדויק, ללא אות נוספת או חסרה. אות מיותרת פוסלת את פרשיית התפילין, וכן אות חסרה .
וחלק מההלכות קשורות לדרך הכתיבה (לדוגמא: האותיות צריכות להיכתב על פי סדר האותיות בתורה. לכן אי אפשר להוסיף אות ששכחנו, לאחר שנכתבו האותיות שבאות אחריה בסדר. אם יתוקן, אולי לא נראה- אבל התפילין יהיו פסולות).

מאחר ורק הסופר יודע מה ואיך הוא כתב, חשוב לוודא מי הסופר, ושהוא ירא שמיים שניתן לסמוך עליו.

לצערנו, היום פרשיות מתגלגלות מהסופר לסוחר, שמוכר לסוחר אחר, או למפעל התפילין, וכך פעמים רבות מי שמוכר לכם את התפילין לא יודע כלל מי הסופר. רבות מפרשיות אלה פסולות, ויש אף מצולמות על קלף.

דאגו לוודא שאתם יכולים לדעת מי כתב לכם את התפילין.

הבתים אינם רק להגנה
בתי התפילין משמשים כבית לפרשיות הנמצאות בפנים, ויש להם הלכות הנוגעות למבנה שלהם, ולדרך העשייה שלהם. בתי התפילין אינם כמו בתי מזוזה- בבית המזוזה אין צורך הלכתי וניתן לשים את הקלף על המשקוף ללא בית מזוזה. בית המזוזה מוסיף נוי ושמירה.

בבתי התפילין יש הכרח הלכתי, כללים הלכתיים, ורמות שונות.

אי אפשר להחליף את הרצועות בחוט
הרצועות אינן רק עניין טכני - לצורך קשירת התפילין לראש וליד. הרצועות הן חלק ממבנה התפילין ויש כללים, כיצד הרצועות צריכות להיעשות, וכיצד הקשרים נעשים.

בנוסף, הרצועות חייבות להיות שחורות לחלוטין, ולהיעשות לשם קדושת תפילין (הלכה למשה מסיני). קילוף של הרצועות, יכול לפסול אותן.

כשהידור הוא לא הידור
יש בלבול בין מה שמוגדר כ"הלכה" למה שמוגדר כ"הידור". ההלכה אלו הדברים שמחויבים להיות בתפילין, ובלעדיהם התפילין פסולים, או כשרים בדיעבד (כשר בדיעבד = אפשר להשתמש בו אם אין אפשרות אחרת).

ההידור הינו מה שמוסיף על ההלכה ויש בו עניין, אך גם בלעדיו התפילין כשרות לחלוטין. דוגמאות: רווח בין מילה למילה, כך שיכולה להיכנס ברווח האות "י"- זו ההלכה ובלי זה התפילין פסולות. רווחים נאים = יותר גדולים - זה ההידור.
התיוג (הכתרים שעל האותיות) שמביאים אותו לפעמים כהידור, הינו הלכה ולא הידור. בלי תיוג התפילין כשרות בדיעבד, ומותר להניח אותן רק אם אין תפילין אחרות לשימוש בקרבתך.

כשקונים תפילין צריך לשים לב שלא מוכרים לכם את מה שבבסיס ההלכה, כהידור, כי אז יכולות להיות שתי טעויות :1 שתהיה החלטה לוותר על ההידור, ואז הוא יניח תפילין הכשרות בדיעבד - ולא כשרות לכתחילה כמו שיכול לחשוב 2 .שישלם סתם יותר על ההידור במחשבה שזה הידור, ובעצם זוהי ההלכה.

משמעות המחיר

כשמציעים לך וולוו במחיר של סוסיתא אתה מיד מחפש מה מסתירים ממך.

אותו הדבר, ואפילו ביתר שאת, לגבי התפילין. אם המחיר נמוך מדי תחפש מה מסתירים.

עלות הכנת התפילין הינה עלות גבוהה, והיא לוקחת זמן רב. סיפר לנו ר"מ באחד מבתי הספר שהעברנו בו פעילות, שהוא קנה תפילין ב1800 ₪. הוא לא היה רגוע, בדק אותם וגילה שהן פסולות. אז הוא קנה תפילין ב2200 ₪ וגם הם התבררו כפסולות לאחר בדיקה. לבסוף קנה תפילין ב2500 ₪ וכדבריו "עכשיו אני מקווה שהתפילין שלי כשרות".

יחד עם זה , צריך לדעת שמחיר גבוה, אינו ערובה לכשרות התפילין, וחובה לברר את הפרטים האחרים.

שימו לב- האם המחיר שנותנים לכם כולל מע"מ. אם לא, תצטרכו להוסיף את המע"מ. (אם לא יבקשו מע"מ - הרי אינכם מעוניינים להתחיל מצווה חשובה כזו בהעלמת מס).

הכותב הוא מנהל מרכז הסת"ם החינוכי- קשרי תפילין

להערות ושאלות keshertefilin@gmail.com