"החסידות בציבור הדתי לאומי היא הוספת אור על אור"

לרגל 'חג הגאולה - יט כסליו' המתקרב, מספר הרב מיכי יוספי בשיחה ל'כיפה' על הרלוונטיות של תורתו הגדולה של האדמו"ר הזקן ועל עולם החסידות כולו שמחלחל פנימה אל הציבור הדתי לאומי. "הרב קוק כתב שאין מי שהיה בהיר ומדויק כמו האדמו"ר הזקן"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 26/11/15 16:49 יד בכסלו התשעו

"החסידות בציבור הדתי לאומי היא הוספת אור על אור"
יחצ, צילום: יחצ

בשבוע הבא ביום שני, יחגגו בעולם היהודי את 'חג הגאולה', או בשמו העממי, 'יט כסליו'. זהו יום שהיה בעבר נחלתם של חסידי חב"ד בלבד, אולם בשנים האחרונות רבים גם מבני הציונות הדתית שנפתחו להכיר את עולם החסידות, הצטרפו אף הם לחגיגות. "אם מסתכלים על ההיבטים ההיסטוריים של התופעה, כבר הרב נריה הכניס את העניין של שיעורי 'תניא' בישיבת כפר הרואה והוא תמך בזה. באופן סמלי, היארצייט של הרב נריה, אף הוא בי"ט כסליו", אומר ל'כיפה' הרב מיכי יוספי מי שנחשב לאחד המרצים המבוקשים שמשלב בדבריו מתורת החסידות.

הרב יוספי מצביע על כך שגם הרב קוק, היה קשור לתורת החסידות. "כמה פעמים מצאתי בספריו של הרב קוק, שהיה דבוק מאד בתורתו של בעל התניא, מצד אמו היה הרב ממשפחה של חסידי חב"ד. בנוסף, לרב קוק הייתה כיפה שנעשתה מחתיכת בגד של האדמו"ר ה'צמח צדק' שעברה אליהם בירושה". הרב יוספי מספר, כי במלחמת העולם הראשונה, כאשר הרב קוק שהה בלונדון, למד את מאמרי האדמו"ר הזקן על שיר השירים והתפעל מכך במיוחד ואמר "זאת ממש רוח הקודש".

לדבריו, העיסוק בחסידות בציבור הדתי לאומי, צריך להיות לכתחילה. "חלק מהעניין של הציבור הדתי לאומי, זה גם להיות קשוב להתפתחויות האמיתיות של גאולת ישראל, וחלק ממנה, זה הפצת מעיינות החסידות של פנימיות התורה" אומר הרב יוספי ומדגיש כי זו לא מהפכה אלא רק חיזוק החשיבה הקיימת.

(צילום: יחצ)

"לציבור הדתי הלאומי יש פתיחות לענף מרכזי של התורה. חלק מהחידוש הנפלא של ההיבט התורני של הציבור הדתי לאומי זה להביא את החדשנות לתוך המסגרת הקיימת. זאת לא מהפכה אלא להוסיף אור על אור".

על השאלה האם הוא לא רואה שינוי בפתיחות לחסידות בציבור הוא משיב כי זאת יותר מודעות מאשר פתיחות שתמיד הייתה. "יש כיום, ב"ה, יותר מודעות לטוב הזה של תורת החסידות. אין ישיבה שאין בה שיעורים בתורת החסידות וזה חלק מארון הספרים היהודי. אם פעם זה היה משהו איזוטרי, ליחידי סגולה, היום זה משהו מקובל, כמו שניתן לראות ביריד החסידות, שצעירים דתיים לאומיים קונים ספרים רבים של גדולי החסידות".

הרב יוספי נוטל חלק באירועי יט' כסליו הגדולים בבניני האומה בירושלים, חלק מהם הוא יריד החסידות בו נמכרים ספריהם של כל גדולי החסידות במחירים המותאמים לקהל הרחב. "זה יפה לראות שבאירוע של חב"ד, מביאים את החסידות על כל ענפיה, למרות האג'נדה המאד ברורה שלהם. הם מבינים את חשיבות את כלל הפצת החסידות", אומר הרב יוספי ומוסיף, "אני מאד מעריך את הרצון שלהם להעביר את תורת חב"ד וזה לא מעמעם ומטשטש את הבהירות, כמה הם מחזיקים מהאור המיוחד והשפע הרוחני הנפלא, שקיים בתורת חב"ד. אך גם לא על חשבון שלא להכיר בערך של שאר ענפי החסידות האחרים".

[embed]https://www.facebook.com/netanel.laifer/videos/vb.1572281593/10204604193336091/?type=2&theater[/embed]

כידוע, חג הגאולה נחגג לרגל שחרורו של האדמו"ר הזקן, רבי שניאור זלמן מלאדי, מחבר ספר התניא, מהכלא הרוסי לפני כ-225 שנה. לשאלה מדוע אנו אמורים לשמוח כל כך הרבה שנים לאחר מכן, משיב הרב יוספי כי אין מי שעשה סדר בתורת החסידות כמו בעל התניא ושחרורו מהכלא הביא לכך שיוכל להפיץ את תורתו בעולם. "יש איגרת של הרב קוק שעושה סדר בשיטות הקבלה השונות והוא כותב בה שאין מי שהיה בהיר ומדויק כמו האדמו"ר הזקן. ועל זה הייתה עליו ביקורת ממתנגדיו, שהוא לא משאיר את הדברים לא נגישים ומבהיר אותם כל כך. זה היה קטרוג שגילוי כל כך נעלה יהיה זמין לכל אחד ולכן הוא הוכנס לכלא".

הרב יוספי מוסיף כי בעצם שחרורו של האדמו"ר הזקן קיבל עם ישראל כולו מתנה גדולה - את מפעל השליחים הגדול של חב"ד. "העולם היהודי קיבל מתנה את מפעל השלוחים האדיר שמסייע בכל העולם לכל יהודי בכל עניין ובכל שעה ורק על זה צריך כבר לשמוח ולהודות".

לשאלה כיצד הוא ממליץ ללמוד חסידות, האם בלימוד עצמי או הצטרפות לשיעור מסודר, הוא משיב כי הכל אפשר ללמוד באופן עצמאי, אך אין מה להשוות את כוח הלימוד, כאשר הוא נעשה בחבורה. "מה שלומדים בחבורה זה הרבה מעבר לעוד הבנה ועוד בהירות. אתה מקבל כוח אחר ועומק אחר. יש כיום ספרי חסידות מבוארת שזה בהחלט טוב מלא כלום, אך כאמור אין מה להשוות את כוח ה-ביחד. הרבי הריי"ץ אמר שאחד מיסודות החסידות זה הישיבה בהתוועדות, ההפרייה ההדדית והמנגינה שהדברים נאמרים יש להם משמעות לכשעצמם", אומר הרב יוספי בהתלהבות.

לדבריו, צריך לשים לב שהחסידות זה לא רק הדעת, אלא החוויה הסוציולוגית. "החסידות חידשה את הכוח של הביחד, את העוצמה הרוחנית כשבאים באהבה ופתיחות לקבל איש מרעהו ולהעצים אחד את השני שזה דבר הרבה יותר מלימוד פרטני ואחרי שטועמים את הטעם של זה הנפש צמאה לחיוּת, לחיות עם עצמה פנימית, תורת החסידות מעוררת חיות וספרי החסידות ממש מביאים אור אחר", מסיים הרב יוספי.

לרכישת כרטיסים לאירועי י"ט כסלו בבנייני האומה הקליקו >>
(פרסומת)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן