'הבימה' תופיע בקרית ארבע והשמאל סוער

סיפור פשוט? הצגת תיאטרון הבימה, שצפוייה לעלות בקרית ארבע בחודש הבא, מעוררת מלחמת תרבות בין התומכים ("מעשה גבורה. חובה להופיע בכל מרחבי הארץ") לבין המתנגדים ("לגיטימציה למפעל ההתנחלות ולייצוגיו הקיצוניים והאלימים ביותר")

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/10/16 11:22 כג בתשרי התשעז

'הבימה' תופיע בקרית ארבע והשמאל סוער
פלאש 90, צילום: פלאש 90

החלטת תיאטרון 'הבימה', מלפני כחודש, להופיע לראשונה בקיית ארבע, גוררות תמיכה גורפת מימין וגינויים חריפים משמאל.

לפני כחודש ביקרה שרת התרבות והספורט, מירי רגב, בקרית ארבע-חברון ובישרה שתיאטרון 'הבימה' יופיע בהיכל התרבות בקרית ארבע. מדובר בהצגה 'סיפור פשוט', המבוססת על ספרו של ש"י עגנון. בדף הפייסבוק של המרכז הקהילתי, קרית ארבע-חברון, החליו לשווק את ההצגה שתעלה בחודש נובמבר. לפני מספר חודשים, חתמה השרה רגב על קריטריונים חדשים לתמיכה בתיאטראות, שלפיהם מוסדות שיופיעו ביישובים שמעבר לקו הירוק, יקבלו תמריץ בסך 10% לתמיכה הבסיסית בעוד שמי שיבחר להחרים יישובים אלה, יספוג הפחתה של כשליש מהסכום.

(צילום: צילום מסך מהפייסבוק)

שרת התרבות, מירי רגב, בירכה את הבימה על המהלך ואמרה כי "ההחלטה להופיע לראשונה בחברון ממחישה את היותו של התיאטרון הלאומי חלוץ מרכזי בהתייחסות לכל אזרחי המדינה כשווים בזכות לתרבות. אני מחזקת את הבימה על עמידתו האיתנה כנגד הסחף של הביקורות משמאל וצר לי כי גורמים בתוך ארצנו מתנהגים כאחרוני בריוני ארגוני ה-BDS. מכניסתי לתפקיד אני מובילה מדיניות לצדק תרבותי במסגרתה התרבות בישראל תונגש לכל אזרח כזכות בסיסית ואני שמחה לראות חזון הופך למציאות".

בתיאטרון אספקלריא, בירכו אף הם על ההחלטה ושיבחו בדף הפייסבוק את 'הבימה' על "מעשה הגבורה המופלא שלו להופיע בקרית ארבע". בהמשך נכתב גם כי "החובה של כל תיאטרון להופיע בכל מרחבי הארץ ולפני כל סוגי קהל ברורה ומתבקשת מאליה. זכות היסוד של כל אזרח במדינה היא ליהנות מפרות תשלומי המסים שלו, שחלקם ניתנים לגופים העוסקים ביצירת תרבות. כל מי שנוהג אחרת חוטא בגניבה ובמעילה בכספו של האזרח ובאמון שהוא נותן בו, על אחת כמה וכמה תיאטרון הבימה המגדיר את עצמו כתיאטרון לאומי והנתמך בסכום הגבוה ביותר מכל התיאטרונים בארץ. אספקלריא סירב וימשיך לסרב להעסיק שחקנים שאינם מוכנים להופיע מעבר לקו כלשהו או מחרימים ציבור כזה או אחר".

מנגד, שורת אנשי שמאל, ביניהם יוצרים ואנשי אקדמיה, הביעו מחאה נגד ההצגה המתכוננת לחודש הבא, וקראו לתיאטרון הבימה לבטל אותה. ד"ר חיים וייס, מהאוניברסיטת בן-גוריון, כתב בדף הפייסבוק שלו: "מתברר שרוח המפקד עובדת והפחד מפני איומיה הגלויים או הסמויים של מירי רגב עושים את שלהם", כתב וייס והוסיף כי "הנכונות של התיאטרון, עובדיו ושחקניו לקחת חלק בתהליך נירמולו של הכיבוש והפיכתה של קרית ארבע לעוד עיר שבה מופיעים מטרידה מאוד". בפוסט אחר כתב וייס: "כאשר הבימה, על מעמדו הקאנוני (והמורכב) בשיח הציוני והישראלי, בוחר להופיע בעיר המסמלת יותר מכל את אלימותו וגזענותו של מפעל ההתנחלות הוא מבצע מהלך סימבולי רב משמעות. תיאטרון הבימה מעניק תוקף, משמעות ולגיטימציה למפעל ההתנחלות בכלל ולייצוגיו הקיצוניים והאלימים ביותר בפרט".

במאי התיאטרון ארי רמז כתב בסרקסטיות כי "מעטים הם היכלי התרבות בישראל שיש סביבם אטרקציות כמו זה שבקרית ארבע, שנפל בחלקם של שחקני 'סיפור פשוט' להופיע בו בקרוב. לפני ההצגה, יוכלו השחקנים ליהנות מביקור בפארק הרב כהנא או באנדרטה לזכרו של ברוך גולדשטיין הי"ד". ד"ר דנה אולמרט וד"ר ענת מטר מאוניברסיטת תל אביב גינו את ההצגה המתוכננת ואת התגובות הנזעמות לפוסטים של וייס. "הבימה קרנפים ובנות יענה, ומתברר שיש להם קהל אוהדים בקרית ארבע שכבר מחמם מנועים", כתבה אולמרט. מטר הוסיפה: "זה אכן סיפור פשוט, כי אין הרבה מקומות נתעבים מזה באזורנו".

מנכ"לית הבימה, אודליה פרידמן, אמרה הבוקר לגלי צה"ל: "כמו שאני לא כופה על שחקן לשחק בשישי או בשבת, אאשר לשחקנים שיבקשו לא להופיע בקריית ארבע"