האם רב צריך להיכנס לפייסבוק?

מצד אחד, ילדים בני 14 פונים אליו כפי שהם לעולם לא היו מעזים לדבר לרב או לאדם מבוגר. מצד שני, בכל יום הוא מקבל שאלות הלכתיות מאנשים שלא היו פונים לרב בדרך אחרת. הרב חיים נבון מציג את הלבטים

חדשות כיפה הרב חיים נבון 29/09/13 12:37 כה בתשרי התשעד

האם רב צריך להיכנס לפייסבוק?
עצמי, צילום: עצמי

הרב חיים נבון, רב קהילת השמשוני במודיעין, מספר היום (א‘) על הלבטים העומדים לפתחם של רבנים ביחס לשאלת התחברותם לרשתות החברתיות. הרב נבון, שמנהל עמוד פייסבוק פעיל בעצמו, שיתף את חבריו בפייסבוק בדיון פנימי שהתקיים בקרב קבוצת רבנים, שעסקו בשאלה זו.

לדברי הרב נבון, השאלה אם לפתוח פייסבוק או לא איננה רק עניין של צניעות, שכן ”זה כמי שמתלבט האם ללמוד נהיגה, כי לפעמים משאירים את האוטו הרבה זמן בשמש וההגה חם. כלומר: זו בעיה, אבל צדדית לגמרי“. לדבריו, הבעיה המהותית יותר היא העובדה שפייסבוק היא מדיום ”משטח היררכיות“, כלומר, מציאות בה ”נערים בני 14 כותבים לי בפייסבוק באופן שלעולם לא היו מעזים לדבר אלי (או לרב אחר, או סתם למבוגר אחר) בחיים הממשיים. יש לזה גם יתרונות רבים: בכל יום אני מקבל שאלות הלכתיות ואחרות דרך פייסבוק, מאנשים שלא היו מעלים על דעתם לפנות לרב בדרך אחרת. אבל אני לא רק רב, אלא גם חבר שלהם מהפייסבוק.“.

לדברי הרב נבון, ”העולם העכשווי מושך באופן כללי לכיוון של רידוד ההיררכיות“. הוא מציין כי ”הרבה מבני קהילותינו הם ידענים, ואינם מסתכלים עלינו כראות פני אלוהים. לי באופן אישי ההכרעה להיכנס לפייסבוק הייתה קלה באופן יחסי מבחינה זו, כי מודל הרבנות שלי אינו סמכותני. אינני מתלבש, מדבר או מתנהג כרב מרוחק ונעלה. יש לזה מחירים רבים, ואני מתייחס לכך כניסוי פרטי שלי ברבנות בגובה העיניים“.

הרב נבון הציע לרבנים המתלבטים לבצע בעצמם ניסוי פשוט: ”מי שבני קהילתו מדברים אליו בגוף שלישי, וטוב לו עם זה - מוטב שלא ייכנס לפייסבוק“.