האם יש מקום לערב חילונים בבחירת הרב הראשי?

הרב אבינר סבור כי לחילונים אין להתערב בבחירת הרב הראשי, מפני שהרב לא אמור להיות משועבד לקהל. הרב בזק טוען כי מדובר בתפקיד ממלכתי "הנוגע לכל אזרח מישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/04/13 13:55 ל בניסן התשעג

הם רוצים רב ראשי שישמע מה הם אומרים

הרב שלמה אבינר

לחילונים אין זכות להתערב בהליך הבחירה כי הם אינם מתכוונים להקשיב לדבריו. האם הם רוצים רב ראשי כדי לשמוע מה שהוא אומר? לא! הם רוצים רב ראשי שישמע מה שהם אומרים. אני מבין אותם - אבל זה לא מה שנקרא רב.

בחירת הרב הראשי היא עניין פנימי של רבני מדינת ישראל, שהרי הרב הראשי הוא ה'מרא דאתרא' של ארץ ישראל. הרבנים בארץ ישראל בוחרים רב שהם רוצים להקשיב לו, כיוון שרבני אמריקה, עם כל הכבוד להם, אין להם עניין להקשיב לרב הראשי לארץ ישראל... לכאורה אינם צריכים להתערב.

להבדיל, בקצה השני, החילונים אינם צריכים להתערב בבחירת הרב הראשי, שהרי הם אינם מתכוננים להקשיב לדבריו, אלא אדרבה הם רוצים שהוא יקשיב להם, כלומר שהוא יהיה כפוף לדעת הקהל - שזו מין עבודה זרה חדשה.

הרב לא צריך להיות משועבד לדעת הקהל, אלא הקהל צריך לשמוע אל הרב, קל וחומר לרב הראשי. וכיוון שהחילונים אינם מתכוננים לשמוע לרב הראשי, אלא רוצים שהוא ישמע להם, הם אינם יכולים לקבוע... הרב הראשי לישראל חייב להיות מנהיג רוחני המתווה את הדרך העליונה, ולא סתם פקיד.

הדברים נמסרו בכנס "הרבנות הראשית - לאן?" שנערך החודש. הרב אבינר הוא ראש ישיבת "עטרת כהנים" בירושלים

רב ראשי של כולם

הרב אמנון בזק

אני מבקש להביע הסתייגות מדברי הרב אבינר ש"החילוניים אינם צריכים להתערב בבחירת הרב הראשי, שהרי הם אינם מתכוננים להקשיב לדבריו, אלא אדרבה הם רוצים שהוא יקשיב להם, כלומר שהוא יהיה כפוף לדעת הקהל - שזו מין עבודה זרה חדשה".

כך מנתק הרב אבינר את הקשר שבין הציבור החילוני לרב הראשי, וזאת תוך כדי הטחת אשמה מכלילה. כמה רחוקה דרך זו מדרכו של הרב קוק, הרב הראשי האשכנזי הראשון, שסבב בין המושבות - שהיו אז חילוניות לאין ערוך מהחברה הישראלית כיום, והאמין שרק כך ניתן יהיה לקרב בין דתיים לחילוניים: "רבני ישראל לא ראו מעולם בשום יהודי אויב של תורה. רבנים לא יוציאו דיבה על יושבי ארץ ישראל... נמצא את המאחד אותנו ואולי נגיע לידי הבנה הדדית בדברים הנראים כמפלגים אותנו".

רב ראשי הוא תפקיד ממלכתי, ובאחריותו תחומים הנוגעים לכל אזרח מישראל. מכיוון שממילא על פי חוק הוא חייב להיות תלמיד חכם רציני, הרי שיש חשיבות רבה שגם לציבור החילוני יהיה ייצוג בבחירת רב ראשי שאיתו יוכלו להזדהות. בדרך זו גם יגדל הסיכוי שהרב הראשי יוכל לקרב את כלל ישראל לתורה.

הכותב הינו ר"מ בישיבת "הר עציון"