האם התורה נכונה?

גם אדם שמאמין בקיומו של אלוקים שואל את עצמו מדוע צריך כל כך הרבה חוקים. האם החוקים האלו הם באמת רצון ה´ או שהם המצאה אנושית? ומה אומר הרב קוק? מאמר שלישי בסדרה

חדשות כיפה הרב יאיר שטראוס 28/10/14 11:59 ד בחשון התשעה

האם התורה נכונה?
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

גם אדם שמאמין בקיומו של אלוקים שואל את עצמו מדוע צריך כל כך הרבה חוקים שנציית להם? האם החוקים האלו הם באמת רצון ה' או שהם המצאה אנושית? מה מחייב אותי לציית לחוקי התורה?

נתבונן בכמה תשובות שניתנו לאורך השנים ולבסוף נתבונן בשיטתו של הרב קוק לעניין:

התייחסות רחבה לנושא זה נמצאת אצל ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי, ריה"ל טוען שההוכחה הניצחת לנכונותה של התורה היא מעמד הר סיני, כיון שלא יתכן שקבוצה גדולה של אנשים תצהיר על אירוע היסטורי בעל קיום פומבי ורחב ללא שאירוע זה התרחש באמת במציאות. כשם שלא ניתן להכחיש שהיה פיגוע בנייני התאומים או מחנות השמדה בשואה, כיון שקבוצה עצומה של אנשים חוותה את האירוע והעבירה אותו במסורת מדור לדור.

הוכחה נוספת היא של ר' סעדיה גאון, הוא טוען שרובה של התורה איננה זקוקה להוכחה על נכונותה כיון שהיא פשוט הדבר הנכון ביותר באופן שכלי, לפי הרס"ג כל מי שיחקור את חוקי התורה באופן פילוסופי ומוסרי יגלה ברוב המקרים שמדובר בחוקים בעלי ערך מוחלט ונכון להתנהגות האדם (מצוות שכליות), לכן ירצה ללכת לפיהם בגלל נכונותם ובלי צורך להוכיח האם הם נאמרו בהר סיני או לא.

כדי להבין את גישת הרב קוק לנושא זה צריך להבין לעומק את המושג "תורה". לפי הרב קוק האמונה באלוקים היא אמונה בכך שיש למציאות מקור אחדותי ושהמציאות כולה היא הקרנה של כח אלוקי אין סופי שמכוון אותה לפעול באופן הרמוני ושלם. כל הפירוד שאנו רואים במציאות איננו אלא שלבים שונים בדרך לשלמות המלאה של המציאות.

הדרכים להגיע להרמוניה שהמציאות כולה ונפש האדם מסוגלים להגיע אליה, הם אותם עצות רוחניות שאנו קוראים להם מצוות, אלו מעשים שמקפלים בתוכם המון אידיאלים וערכים מאוזנים שמסוגלים לגרום לעם ישראל למזג את כוחותיו לצורת חיים הרמונית, שכוללת את כל כוחות המציאות באופן שלם ומאוזן.

נביאי ישראל הגיעו לאיזון של כוחות נפש וגוף, כך שיש בכוחם להבין את אופן פעולת המציאות ואת סדר הכוחות שבה באופן מושלם. נוצרת בתוכם נבואה אשר קולטת את מבנה המציאות ההרמוני ומתוך כך יכולה לנבא מה עומד להתרחש. הנביא שומע את דבר ה' בתוך נפשו ומתוך החיבור שלו לעומקם של כוחות החיים האלוקיים המאוזנים שבתשתית המציאות.

לפי הרב קוק ההוכחה לנכונותם של חוקי התורה היא - העובדה שהם עובדים. כלומר ההרמוניה והאחדות שיצר עם ישראל בעולם לאורך אלפי שנים. התבוננות על נביאיו ועל כח ההישרדות של עם ישראל לאורך השנים, המוסר והצדק שעם ישראל הביא לעולם והערכים הנעלים שהתורה הולכת ומנחילה למציאות. כל אלו גורמים לאדם אמון בכך שחוקים אלו הם בעלי יסוד אמיתי ויש בכוחם להביא את עם ישראל ומתוך כך את האנושות, לעוד ועוד שלמויות והרמוניה שתלך ותתגבר עד שהמציאות תבוא לשיא מיצויה.

הוודאות בדבר חוקי התורה היא תהליך שמתפתח בתוך האדם ככל שהוא מקשר את עצמו לחוקים אלו, הוא חש כיצד צומח בתוכו עולם הרמוני ומאוזן של כוחות נפש, ומתוך כך הוא חווה את הצד האלוקי והשלם של המציאות. האדם חש שכוחות המציאות מסוגלים להכיל בתוכם נטיה אלוקית אחדותית, הולך ומתחוור לו שיש מקום לכל גרגר מציאות ולכל פרט במערכת שלמה. תהליך זה הוא עניין אישי שדורש מן האדם התמדה ותשומת לב לא רק לקיום המצוות, אלא גם למשמעות הרוחנית שלהם ולאופן שבו הם מצמיחים הרמוניה פנימית בתוכו.

הרב קוק טען שהסיבה המרכזית לכפירה בדורנו היא שעזבנו את "נשמת התורה", כלומר שקיום המצוות הפך להיות דבר חיצוני של סדרת פעולות מכאנית ועם ישראל לא עסק מספיק במשמעות הרוחנית והפנימית של המצוות. כפירת הדורות האחרונים לא נובעת מקטנותם ותאוותם של הכופרים אלא דווקא מגדלות הנפש שלהם, אנשי הדור דורשים רעיונות גדולים וחיבור עמוק לתוכן מוסרי וערכי ולא מסתפקים בעשיה המצומצמת והקטנונית של ההלכות באופן חיצוני.

חוקי התורה אינם הוראות אלוקיות חיצוניות אלא הדרך של המציאות לבטא את כוחותיה באופן שלם ואחדותי, על ידי יצירת גוף אנושי שלם, עם ישראל, שיצליח לאזן את כוחות חייו ולבטא ניצוצות חיים שטמונים בו ובמציאות כולה. הנבואה וההשראה האלוקית של חכמי התורה הם האופן שבו הם קלטו את אותה שלמות והצליחו להתחבר לעומקם של הכוחות האלוקיים שבה, ועל פיה הם פסקו את ההלכה באופן הנכון ביותר. דבר ה' הוא האופן שבו המציאות מתנגנת בתוך האדם, ואיננה תהליך כפוי וחיצוני לו.

גם אדם שעדיין לא רכש את הקשר הפנימי לתורה ואין בתוכו וודאות פנימית בנכונותה, ראוי לו להביט על המציאות ולראות את הפעולה המוסרית העמוקה שעשו ערכי התורה ועם ישראל בעולם, ומתוך כך לכבד אותה ולהעריך את התוכן הגנוז בחוקיה. לאחר שהוא יחוש קשר לתורה ויתנסה בה, הוודאות הפנימית של המנוחה וההרמוניה שנוטעים חוקי התורה באדם ילכו ויגדלו בתוכו, והוא יגיע גם לשכנוע פנימי ועמוק יותר.

לעיון נוסף: ספר "אורות התורה", איגרת תפ"ג של הרב קוק.

הכותב הוא ר"מ בישיבת נתיבות דרור אור עקיבא, ורב בית הספר קשת התקווה באליקים