גיוס בנות לצבא - לא הכל הלכה

דווקא בגלל שאיסור בנות לצה"ל לא כתוב בשולחן ערוך, התנגדותם הנחרצת של רוב גדולי ישראל מקבלת משנה תוקף. דניאל סגרון מסביר שלא הכל הלכה

חדשות כיפה דניאל סגרון 10/11/16 09:37 ט בחשון התשעז

גיוס בנות לצבא - לא הכל הלכה
דובר צהל, צילום: דובר צהל

ראש ישיבת הר עציון, הרב יהודה עמיטל זצ''ל, היה נוהג לומר שלא הכל הלכה. כלומר, ביהדות יש גם מוסר טבעי, נורמלי ובריא, ולא מודדים הכל בשאלה מה כתוב בשולחן ערוך.

אך נראה שלמשפט הזה יש גם צד שני.

ישנם דברים שרוב ככל גדולי ישראל אסרו אותם, אך בציונות הדתית, המחנכת לחשיבה עצמאית, מסרבים לציית בטענה ש'איפה כתוב שזה אסור'.

הדוגמה הבולטת ביותר היא שירות בנות בצה''ל. לפי ההלכה היבשה יהיו שיטענו שאין סעיף בשולחן ערוך שאוסר, כי הרי אפשר ללבוש חצאית וההימצאות עם בנים מתרחשת גם באזרחות.

כנגד הטענה הזו צריך להחדיר למודעות שלא הכל הלכה. גדולי ישראל יודעים הלכה לא פחות מאתנו ואם הם אוסרים בכזה תוקף שירות בנות זה צריך לעורר בלב כל יהודי ירא שמים פעמון אזהרה.

מעבר לאתגרים ההלכתיים הרבים שעומדים בפני חיילות, עצם ההתנגדות התקיפה כל כך צריכה להפריע לנו.

הרב אהרון קוטלר אמר פעם שאם הרא''ש כותב 'ראיה לדבר' אפשר לדון בראייה שלו, אך אם הוא כותב 'יראה לי' פירושו של דבר אין לי ראיה ספציפית אך כך נראה לי מהיכרותי הכללית את הגמרא, ועם זה, אמר הרב קוטלר, אי אפשר להתווכח.

עם פסק מסוים של החזון איש בהלכות שבת או שמיטה, אפשר לדון כדרכה של תורה, אך כשגדול עולם כמותו נחלץ כל כולו למאבק עיקש בשירות בנות, עד כדי ההתבטאות המדהימה - 'רגשת נפשי מורה ובאה שהוא עניין של יהרג ואל יעבור ואולי גם מנקודת ההלכה הוא כן', אנחנו צריכים לקחת זאת לתשומת לבנו.

מעבר להצטרפות של רוב ככל גדולי ישראל לעמדת החזון איש שאסר שירות בנות, מעבר לאתגרים ההלכתיים הפשוטים שעומדים בפני חיילות וחיילים המשרתים עם חיילות, ישנה גם את עמדת הרבנות הראשית, הגוף המופקד על ענייני ציבור במדינה. מאז ומעולם עמדתה של הרבנות הראשית, כמו גם מועצת החמ''ד לדורותיה, הייתה שבת דתייה הולכת לשירות לאומי ולא לצבא.

בשנים האחרונות, הצבא משקיע משאבים רבים לשכנע בנות דתיות, נגד עמדת גדולי רבניהן ותפיסת עולמן, להתגייס. בשיתוף ארגונים כמו אלומה, צה''ל מגיע לאולפנות ומטיף לבנות ש'הצבא צריך אותן'.

אי לכך, תמוהה מאד השתיקה המגזרית בעניין.

צה''ל מצדו רוצה לחזק את שורותיו, אך אנו צריכים לדעת שמעבר לאתגרים ההלכתיים ועמדת הרבנות הראשית ומועצת החמ''ד, עצם ההתנגדות הגורפת של גדולי ישראל די בה כדי לעורר אותנו לא להיגרר אחרי ארגונים שונים ולשמור בקפדנות על הערכים שלנו.

ההלכתיים והלא הלכתיים.

הכותב הוא תושב ירושלים, אברך, חבר בארגון חותם

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן