בלי זלזול

זה בסדר גמור שרב אחד חושב שצריך להתחתן נפרד, ורב אחר חושב שצריך להתחתן מעורב. הם לא פורצי גדר או חפיפניקים, ואלו אינם חשוכים וקיצונים

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 20/02/13 10:40 י באדר התשעג

בלי זלזול
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

שתי תשובות (מתוך הרשת) שניתנו לאנשים שרוצים חתונה נפרדת אבל חוששים מהאורחים:

תשובה א': ... אין שום היתר להתחתן בערבוביה, השכינה לא שורה בחתונה מעורבת שיש בה בנים ובנות ללא הפרדה... זוג שזכה להתחתן בהפרדה מליאה והחתונה נערכה על ידי רב מסדר קידושין לשם שמים, אין לי ספק שהשכינה הייתה בחתונה שלו... אל תתפשרו על הפרדה בריקודים וישיבה מעורבת! זה אסור בתכלית האיסור וגדולי הדור אוסרים זאת מכל וכל, תתעקשו על הפרדה מליאה באולם !

תשובה ב': ... ההלכה אומרת לעשות נפרדת וככה עושים כל גדולי ישראל והחרדים לדבר ה'... חבל שאתם לא רואים את חומרת הדבר. התחילו בניין ביתכם בקדושה וטהרה וברגל ימין...

* * *

גילוי דעת של ארגון נשים (גם כן מהרשת):

חתונות נפרדות, כבר כמה שנים נהיו חזון נפרץ, גם בציבור שלנו... ההפרדה גם הולכת ומתפשטת לתוך בתי הספר ואבות מודרים ממסיבות של בנות מכיתה ו' ואילך בטענה של קול באישה... ההפרדה בחינוך והדרת הורים בני המין השני מתפשטת גם אל כיתות נמוכות יותר. עד להיכן נגיע במירוץ המטורף הזה אחר צניעות מזויפת ונפצל משפחות...

זו אינה יהדות, זו אינה הלכה...

* * *

'איך אתה מעדיף שהחתונה תהיה', שאל הרב טנדלר את חתנו הצעיר, 'מעורבת או נפרדת?'. 'מה אתה חושב? מה הסבא חושב?', שאל החתן הצעיר. דעתו של הסבא הייתה חשובה מאוד כמובן, הסבא היה אחד מגדולי הדור, הרב משה פיינשטיין.

'כל ילדיו של הסבא התחתנו בחתונות מעורבות', ענה הרב טנדלר, 'אבל עכשיו יש מנהג חדש בעולם הישיבות להתחתן נפרד, חלק מהנכדים התחתנו נפרד וחלק מעורב'.

'לא אוציא לעז על הדורות הראשונים', ענה החתן הצעיר, 'מה שטוב לך טוב גם לי. חוץ מזה, אם יראו חתונה נפרדת בהשתתפות הסבא, הרב פיינשטיין, יטענו שהרב פיינשטיין אוסר על חתונות מעורבות'.

תגובתו של הרב טנדלר הפתיעה מאוד את החתן הצעיר. 'בסדר גמור. אגב הסבא ישמח. הוא הרבה יותר אוהב לשבת בחתונה ליד אשתו מאשר בשלחן נפרד'.

(את הסיפור שמעתי במו אוזני מפי החתן הנזכר, הרב אברהם אורן, ר"מ וותיק, שמרביץ תורה כבר שנים רבות).

* * *

מו"ר הרב ליכטנשטיין, בשיעור שהעביר על חתונות נפרדות ומעורבות: 'בארצות הברית בדור הקודם כמעט כל גדולי הדור התחתנו בחתונות מעורבות. מנהג הונגריה להפריד היה קיים אך חריג.'

* * *

בניגוד לנצרות ולכיתות דתיות אחרות - התורה שלנו מכירה במחלוקות ומוקירה אותן. אחד היסודות של תורתינו הוא מחלוקת בית שמאי ובית הלל, שעליה נאמר 'אלו ואלו דברי א-לוהים חיים'. זה בסדר גמור שרב אחד חושב כך ורב אחר חושב אחרת. מותר שיהיו חילוקי דעות.

זה בסדר גמור שרב אחד חושב שצריך להתחתן נפרד, ורב אחר חושב שצריך להתחתן מעורב. אסור לזלזל באלו שמתחתנים בחתונה מעורבת ולטעון שהם פורצי גדר או חפיפניקים. אסור גם לזלזל באלו שמתחתנים נפרד ולטעון שהם חשוכים וקיצוניים.

לאף אחד אין מונופול על השכינה. לאף אחד אין זכות לקבוע 'שגדולי הדור אוסרים זאת מכל וכל' או ש'ככה עושים כל גדולי הדור והחרדים לדבר ה' '. הרב פיינשטיין זצ"ל והרב סולובייצ'יק זצ"ל ועוד רבנים חשובים אחרים אינם פורקי עול או סנדלרים. הם אינם צריכים אישור מאף אחד מאיתנו על מידת ההקפדה שלהם בתורה ובמצוות.

לאף אחד גם אין מונופול על היהדות. אם יש רבנים גדולים חשובים מאוד שחושבים שצריך להפריד בחתונות, אי אפשר להגיד ש'זו אינה יהדות', וש'זו אינה הלכה'. יהדות הונגריה אינה פחות יהדות מאשר כל יהדות אחרת. אם כך נהגו בהונגריה אזי גם זה חלק מהיהדות וחלק מההלכה.

* * *

'אף על פי שהיו מחלוקות גדולות בין בית הלל ובית שמאי בעניינים שונים, בכל זאת נשארו ידידים. "אף על פי שאלו אוסרים ואלו מתירים, אלו פוסלים ואלו מכשירים, לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל, ולא בית הלל מבית שמאי" (יבמות יג:),

חילוקי דעות - כן, חילוקי לבבות - לא... עלינו לכבד את כל הרבנים - הם ותלמידיהם ההולכים אחריהם, גם אם איננו מסכימים איתם.' (הרב שלמה אבינר - 'מעייני הישועה' נח תשע"א)

המאמר יתפרסם בסוף השבוע בעלון ”שבת בשבתו“.