"בית הלל" מפרסמים הנחיות הלכתיות למטיילים בחו"ל

ארגון הרבנים יפרסם בסוף השבוע הקרוב חוברת הלכתית ובה הבהרות בנוגע לאיסורי כשרות מצד מטיילים בחו"ל: לחם ודגנים אסורים, ביצים קשות אסורות, מסעדות צמחוניות מחוץ לתחום - אך מיץ טבעי מותר

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 26/06/13 10:19 יח בתמוז התשעג

"בית הלל" מפרסמים הנחיות הלכתיות למטיילים בחו"ל
conskeptical-cc-by-sa, צילום: conskeptical-cc-by-sa

בניגוד להתנהלותם של דתיים רבים במהלך טיולים בחו“ל, יוצאים ארגון הרבנים ”בית הלל“ בהוראות ברורות האוסרות כמעט על כל אכילה במסגרת טיולים בחו“ל - במלונות או במסעדות לא כשרים.

בחוברת הלכתית שתופץ בסוף השבוע הקרוב על ידי ”בית הלל“, אוסרים הרבנים אכילת לחם, ביצים קשות ותפוחי אדמה מבושלים, במסגרת טיולים לחו“ל, זאת במידה ואלו נתבשלו על ידי גויים. ”בקניית לחם בחו"ל עלולות להיות בעיות כשרות שונות, בעיקר בגלל שימוש בחומרים מן החי - משפרי אפייה, שומרי טריות ושומן הנמרח על תבניות האפיה. לכן אין לאכול לחם בחו"ל, אלא אם כן ידוע שהוא כשר על פי הרבנות המקומית“, קובעים הרבנים.

הרבנים, אמנם, מקלים יחסית בעניין איסור ”חדש“ ואכילת דגנים. ”יש לקחת בחשבון שברוב המקומות בחו"ל מקלים באיסור חדש מתבואת חו"ל. יש הסוברים שתושב הארץ ינהג כמנהג ארץ ישראל להחמיר בנושא זה, ולשיטה זו הנוסעים בתקופת החורף לחצי הכדור הדרומי וכן למקומות רבים אחרים בארה"ב ובאירופה יבדקו אם יש חשש חדש במוצרי הדגנים הכשרים ובמקרה זה ראוי להביא לחם או תחליפי לחם מהארץ. עם זאת, הקפדה כזו בחו"ל עשויה לעיתים להיות בלתי אפשרית בפרט כאשר מתארחים אצל שומרי כשרות מקומיים או אוכלים במסעדות כשרות, ובמקרים אלו יש מקום רב להקל ולנהוג כמנהג המקום“, נכתב.

עוד מבהירים הרבנים, בניגוד לדעת חלק מהמטיילים בחו“ל, כי גם אכילה במסעדות צמחוניות בלתי כשרות - אסורה לחלוטין. ”יש במסעדות אלו חששות כשרות רבים כגון חומרים המופקים מיין, מוצרי גבינות, וכמובן רוב התבשילים המתבשלים ע"י נכרים האסורים מטעם בישול נכרים“, קובעים הרבנים.

עם זאת, הרבנים התירו, במסעדות שאינן כשרות או בחדר האוכל של המלון, לאכול ירקות או פירות חיים אם הללו חתוכים בסכין נקי ומוגשים בכלים נקיים - זאת ”מלבד ירקות חריפים כגון צנון, בצל, שום וכדומה שאין לאכול אותם אם הם נחתכו בסכין לא כשרה“.

הרבנים ציינו כי מותר למטיילים לאכול דגני בוקר כשרים או לשתות מיץ פירות טבעי (שמכיל 100% פרי). עם זאת, הם אסרו לאכול ביצים מבושלות, אורז מבושל או תפוחי אדמה מבושלים, ”גם אם ידוע שאין בהם כל תוספות אסורות בגלל איסור בישולי נכרים ושימוש בכלים לא כשרים לבישול“.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן