"בית הלל": מותר להזמין חילוני לסעודת ליל שבת

פרסום ראשון: ארגון הרבנים יפרסם פסק הלכה שיתיר להזמין לסעודת שבת אדם חילוני, על אף העובדה כי זה ייאלץ לנסוע בשבת. לכתחילה ממליצים הרבנים לנסות להזמין חילונים לכל השבת

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 20/02/13 15:35 י באדר התשעג

"בית הלל": מותר להזמין חילוני לסעודת ליל שבת
Nrbelex-cc-by-sa, צילום: Nrbelex-cc-by-sa

ארגון הרבנים ”בית הלל“ פוסק כי ניתן להזמין לסעודת שבת אדם חילוני, על אף העובדה כי הוא ייאלץ לנסוע במהלך השבת כדי להגיע לארוחה. עם זאת, הרבנים ממליצים להזמין את האורח לסעודת ליל שבת, כדי שזה יעזוב במהלך השבת ולא יגיע ויסע בשבת עצמה.

בתשובה שתתפרסם בחוברת הלכתית שיפיץ הארגון בשבת הקרובה, קובעים הרבנים כי ”הדרך הרצויה בהזמנת אורחים לשבת היא הזמנתם לשבת מלאה - מלפני כניסת השבת ועד אחרי צאתה. יש לחזק את מי שנוהג כך, שכן כך הדין לכתחילה“.

בפסק ההלכה של ”בית הלל“ נכתב עם זאת כי אם האורח יחליט לבסוף שלא להיענות להזמנה לכל השבת, ניתן להסכים שהוא יגיע לחלק מהשבת, ”במקרים של קירוב לערכי היהדות או שלום בית“. במקרה כזה, מציעים בארגון, ”עדיף שהאורח יגיע לפני שבת ויעזוב במהלכה מאשר שיגיע בשבת עצמה. הואיל וכך יש להשתדל שההזמנה תהיה דווקא לסעודת ליל שבת ולא לסעודת יום שבת“.

הרבנים טוענים כי ”במקרה של צורך גדול, בעיקר במקום של חשש לקרע במשפחה ובעיות בשלום בית, יש מקום להסכים להגעה ביום השבת, בהסתמכות על הפוסקים המתירים זאת“. ב“בית הלל“ מציינים כי ההכרעה בשאלות אלו ”אינה פשוטה כלל ועיקר“, היות והיא משלבת מרכיבים קהילתיים ומשפחתיים אל מול ערך קדושת השבת.