בית הלל: מותר לאשכנזים לאכול מאכל שהתבשל עם קטניות

ארגון הרבנים מפרסם נייר עמדה לקראת פסח ובו שורת הקלות לאשכנזים, המחמירים באיסור קטניות, במטרה להקל עליהם להתארח אצל משפחות ספרדיות בחג

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 23/03/13 20:33 יב בניסן התשעג

בית הלל: מותר לאשכנזים לאכול מאכל שהתבשל עם קטניות
Reutc-cc-by, צילום: Reutc-cc-by

ארגון הרבנים ”בית הלל“ ממשיך לנקוט באסטרטגית של הקלות הלכתיות, בעיקר מתוך שיקולים חברתיים: הפעם, לקראת פסח, מפרסמים רבני הארגון הקלות הנוגעות לאשכנזים, השומרים על איסור קטניות, ביחס לאירוח אצל משפחות ספרדיות אשר אינן מחויבות לאיסור זה.

בנייר העמדה שכתבו ”בית הלל“ נכתב כי "מנהג אשכנז מדורי דורות שלא לאכול קטניות בפסח, וחלילה לזלזל במנהגי ישראל. על כן, אין לפרוץ גדר בעניין זה, ואף לצורך אחדות ישראל ולהרבות רעות בין המשפחות אין להתיר את המנהג. אמנם, דווקא בחג זה, שבזמן שבית המקדש היה קיים היה הפסח נאכל בחבורה, נכון לנסות לצמצם את המפריד בין קהילות שונות“.

זהירות, קטניות (צילום: SauceSupreme-cc-by)

הרבנים מציינים כי ”נראה שגם השומרים על מנהג זה יכולים, כאשר הם מתארחים, להקל בנושאים שבהם קיימות דעות מקלות בין המקפידים על מנהג הקטניות בפסח“. בכלל זה קובעים הרבנים כי מותר לאשכנזים לאכול בכלים בהם בושלו או הוגשו קטניות או לאכול מאכל שהתבשל עם קטניות ובלבד שמפרידים את הקטניות מן המאכל. לדוגמא: עוף שבושל עם אורז מותר באכילה לאחר הסרת האורז מן העוף.

עוד קובעים הרבנים כי ”ניתן להקל במאכל בו מעורבים לפתית, שמן קנולה או שמן כותנה ויש המקילים אף בשמני קטניות אחרים“. כמו כן, בנייר העמדה נכתב כי ”יש המתירים קינואה ובוטנים וניתן לסמוך על זה אם אין מנהג ברור במשפחה לאיסור. יש המתירים אף במוצרי סויה ובפרט לאנשים בעלי צרכי אכילה מיוחדים, כגון: צמחוניים“.

הרב רונן נויבירט, מנכ"ל ארגון רבני בית הלל, אומר כי "נייר העמדה ממשיך את הקו בו נוקט הארגון בפסקי ההלכה האחרונים שהוציא והוא עידוד והגברת האחדות והאהבה בעם ישראל. רבני ורבניות בית הלל מעודדים את בית ישראל להתארח זה אצל זה, גם בחג הפסח ועל כן נוסח נייר העמדה בנושא הקטניות, שנועד לאפשר למשפחות אשכנזיות להתארח בבית משפחות ספרדיות בחג הפסח, מבלי לחשוש בנושא הקטניות".