"בית הלל": לשתף נשים בחגיגות שמחת תורה, כולל ריקוד עם ספר תורה

בנייר עמדה שפרסמו רבני "בית הלל" נכתב כי ישנה חשיבות בכך הנשים תהיינה שותפות מלאות בחגיגות שמחת התורה בקהילה, לרבות ריקוד עם ספרי התורה - בעזרת הנשים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 28/08/13 09:36 כב באלול התשעג

"בית הלל": לשתף נשים בחגיגות שמחת תורה, כולל ריקוד עם ספר תורה
RonAlmog-cc-by, צילום: RonAlmog-cc-by

ארגון הרבנים ”בית הלל“ פרסם אמש (ג‘) נייר עמדה המתייחס להשתתפות נשים במהלך חגיגות שמחת תורה. בנייר העמדה נכתב כי ישנה חשיבות בכך הנשים תהיינה שותפות מלאות בחגיגות שמחת התורה בקהילה.

”נשים הרואות בכך חשיבות מותר להן לרקוד עם ספר תורה או סביב ספר תורה המונח על שולחן במרכז הריקודים“, כתבו הרבנים, ”בדורנו, נשים רבות הן שותפות פעילות בתפילות ובשיעורים בקהילה, כמו בחלקים אחרים של חייהן ושל חיי הציבור. אם השתתפות נשים אלה בשמחת תורה מסתכמת בצפייה דחוקה מבעד לעזרת הנשים או בסידור השולחנות לקידוש - זוהי עובדה מצערת... כיון שכך, במקום שזה חשוב לדעת הנשים שהן תהיינה שותפות בשמחת התורה, על הקהילה לבחון את האפשרויות לשיתוף הנשים בחג בדרכים מגוונות“.

בפסק ההלכה, מציעים רבני בית הלל דרכים ופתרונות לשיתוף הנשים בחגיגות התורה כגון: קביעת "כלות תורה" כנהוג עם "חתני תורה" בקרב הגברים, הכשרת עזרת הנשים או שטח אחר מכובד עבור ריקודים, ריקודים עם או סביב ספר תורה, אופציות לימוד ועוד.

בנוסף מצויין בנייר העמדה החשיבות במתן אפשרות שווה גם לבעלי מוגבלויות להשתתף בחגיגות שמחת תורה. לבסוף הודגש בנייר העמדה שצעד מרכזי להעמקת המשמעות של שמחת תורה והפיכתו לחג השווה לכולם, הינו יצירת שיח ותהליך בקהילה, שיח שבו יש הקשבה לרצונות חברי הקהילה, ודיון על רעיונות רלוונטים. שיח כזה דורש הובלה ורגישות, והדברים עשויים להתפתח ולהתעצב בתהליך הדרגתי במשך מספר שנים.

הרב רונן נויבירט, יו"ר ”בית הלל“, אומר כי ”המצב הנוכחי בו שמחת תורה שייך למעגל מצומצם של רוקדים ואילו שאר חלקי הקהילה ובעיקר הנשים נמצאים מחוץ למעגל השמחה, הינו מצב עגום ויש לתקנו. מטרת נייר העמדה הינה לאתגר את הקהילות ברחבי הארץ ולעורר שיח פרודוקטיבי בנושא, אשר יהפוך את שמחת תורה לחג עבור כולם - דתיים וחילוניים, גברים ונשים, זקנים וילדים ובעלי צרכים מיוחדים“.