"בית הלל": לנצל את שנת השמיטה לצמצום הפערים החברתיים

בארגון הרבנים יחברו אל מיזם "שמיטה ישראלית" ויובילו את הקו ההלכתי בכל הקשור להנגשת הלכות השמיטה לכלל הציבור - דתיים וחילוניים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 16/12/13 10:38 יג בטבת התשעד

"בית הלל": לנצל את שנת השמיטה לצמצום הפערים החברתיים

לקראת שנת השמיטה הקרובה (תשע"ה), ארגון ”בית הלל“ יוביל בקרב המיזם ”שמיטה ישראלית“ את הקו ההלכתי בכל הקשור להנגשת הלכות השמיטה לכלל הציבור דתיים וחילוניים.

המיזם הארצי מבקש לחבר בין החברה הישראלית המודרנית לבין שנת השמיטה היהודית ועקרונות השמיטה ובהם חיזוק ערכי האחווה והמשפחה, עצירת מירוץ החיים והתבוננות פנימה, החיבור לקרקע ולטבע, וצמצום פערים בחברה.

במהלך דיונים שהתקיימו בשולחנות עגולים אתמול לרגל השקת המיזם, פרסמו ארגון בית הלל מספר יעדים אותם יישמו בשנה הקרובה כחלק מאחריות הארגון על הפן ההלכתי במסגרת המיזם 'שמיטה ישראלית' במהלך שנת תשע"ה.

בארגון, מתכננים להנגיש את הלכות שמיטה לכלל הציבור ולהנחיל את מושג "קדושת פירות שביעית" גם בקרב המגזר החילוני. בין היתר מקווים בבית הלל להעצים את המצוות הקשורות בחיבור לטבע כגון: מנוחת הקרקע וגינון נכון ברחבי הערים. בנוסף יעסקו בארגון בלימוד מצוות הקשורות לכלכלה באמצעות עידוד הלוואות בלא ריבית, דחיית פירעון של הלוואות ללאחר שנת השמיטה, הקמת קרן הלוואות לפירעון ויצירת שיח בחברה הישראלית אודות המושג שמיטה בהקשר להתנהלות הפיננסית.

מנכ"ל בית הלל הרב רונן נויבירט אמר במהלך האירוע כי "יש להפוך את השמיטה מסלע מחלוקת לאבן בניין בחברה הישראלית. את חווית השמיטה ההלכתית יש להנגיש לציבור בצורה חיובית ולא טראומטית. יש לשים את הדגש לא על "חשש שמיטה" אלא על "זכות השמיטה". את ההדרכה לציבור יש לעשות מתוך ראייה לאומית וכלל חברתית, ועל פיה לקבוע את סדרי העדיפויות ההלכתיים".

הרב מאיר נהוראי יו"ר בית הלל הוסיף ואמר כי "יש להשיב את רוח ההלכה למקומה הראוי ובצד ההנחיות ההלכתיות לחקלאים בשנת השמיטה יש למצוא מיזמים חברתיים שבכוחם לצמצם פערים וליצור חברה יותר שוויונית בדומה ליעד שהציבה התורה בשמיטה".

מארגני הפרויקט ציינו כי המיזם החדש מבקש להפוך את שנת השמיטה למושג שנוגע לכל עם ישראל, זאת לאור המציאות הנוכחית בה קיומה של שנת השמיטה לא משפיע על מערכת החינוך והערכים בישראל, אלא בעיקר על דוכני השווקים וכשרות הפירות והירקות במרכולים.