"בית הלל": להעלות את סוגיית העגונות לראש סדר העדיפויות

רבני "בית הלל" התכנסו לכנס מקצועי שעסק בנושא העגונות ומסורבות הגט בישראל, בו השתתפו רבנים בכירים מהארץ ומהעולם

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/11/13 16:53 יא בכסלו התשעד

"בית הלל": להעלות את סוגיית העגונות לראש סדר העדיפויות
ורד פרידמן, מכללת אמונה, צילום: ורד פרידמן, מכללת אמונה

כנס של ארגון רבני”בית הלל“, שעסק בנושא העגונות ומסורבות הגט בישראל, התקיים אתמול (ד‘) באוניברסיטה העברית בירושלים. בכנס השתתפו עשרות מרבני ורבניות הארגון, שהגיעו על מנת ללמוד את הסוגיות ולהקדיש זמן חשיבה מרוכז על דרכים לפתרונה.

בכנס השתתפו עשרות רבנים ורבניות. בין הדוברים היו הרב יובל שרלו ראש ישיבת אורות שאול, הרב שלמה רסקין רב העיר אפרת, הרבנית עו"ד ירדנה קופ-יוסף, הרב שבתאי רפפורט ראש המכון גבוהה לתורה בבר אילן, הרב ברוך גיגי ראש ישיבת הר עציון, הרבנית ד"ר רחל לב מור, פרופסור ברכיהו לפשיץ, הרב יואל בן נון, הרב זאב וייטמן, הרב עו"ד צוריאל בובליל ראש המרכז למסורבות גט ועגונות והרב עמית קולא רב קיבוץ עלומים.

במהלך הכנס, הביעו כלל הרבנים והרבניות עמדה נחרצת אודות הצורך במציאת פתרון הולם לבעיית העגונות ומסורבות הגט ההולכת ומחריפה. גורמים מקצועיים מהתחום סקרו את המחקרים השונים אודות היקף הבעיה של העגונות ומסורבות הגט והסבירו כי מלבד הצער והסבל אותם נושאות העגונות, בעידן התרבותי הנוכחי מביא הדבר לריבוי איסורי עריות וממזרות ובגידול המגמה של נישואין שלא כדת משה וישראל.

בהמשך הכנס נידנו חסרונות ויתרונות בפתרונות רבים, ביניהם, הפקעת קידושין, תקנת קהל על ידי חקיקה בכנסת אשר תפקיע את טבעת הנישואין (פרופסור ברכיהו לפשיץ), אפשרות של קידושין על תנאי וכן גיטין על תנאי, תקנות משפטיות בחוק הישראלי ושילוב של מספר פתרונות.

מנכ"ל ארגון ה-RCA, הסתדרות הרבנים האורתודוקסים של אמריקה, מארק דראטש, סקר את המתרחש ביהדות ארצות הברית וציין כי הם פועלים בקרב הרבנים להנחלת פתרון מניעתי של הסכם קדם נישואין. כמו כן, נשיא ישיבת ”חובבי תורה“, הרב אשר לופאטין, סקר רעיונות חדשים הנמצאים כעת בליבון בבית המדרש שלהם, בין היתר על מתן טבעת נישואין בליווי נדר שהבעל לא יעגן את אשתו.

בארגון "בית הלל" סיכמו בסיפוק את הכנס וציינו כי רבני בית הלל ”קוראים לכל עולם הרבני בארץ ובעולם, לעלות את הסוגיה הזאת לראש סדר העדיפויות, ללבן אותה בישיבות ובקהילות על מנת שנוכל למצוא יחדיו פיתרון שיהיה מקובל על חלק גדול מעולם הרבני, יפתור במהרה את צערן ומצוקתן של העגונות ומסורבות הגט ויחזק את מוסד הנישואין בישראל“.

עוד ציינו בארגון כי הם מתכוונים ”להמשיך ולעסוק בנושא באינטנסיביות, להמשיך לקדם את הסכמי קדם נישואין ובמקביל לחתור לפתרונות נוספים שיעניקו מענה כולל לסוגיה הכאובה“.