"בית הלל" בפסק הלכה תקדימי המאפשר לשומרי כשרות לאכול אצל חילונים

פסק ההלכה מקל באופן משמעותי ומאפשר לשומרי כשרות להתארח ולסעוד בביתם של מי שאינם שומרי מסורת, מקל גם באכילה בסכו"ם ממתכת, בחימום המזון ובמזיגת יין על ידי חילונים

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 04/12/12 09:22 כ בכסלו התשעג

"בית הלל" בפסק הלכה תקדימי המאפשר לשומרי כשרות לאכול אצל חילונים
kruder396-cc-by-sa, צילום: kruder396-cc-by-sa

בית המדרש ההלכתי של ארגון הרבנים "בית הלל" גיבש הנחיות מקלות ותקדימיות המאפשרות לאנשים השומרים כשרות להתארח בביתם של מי שאינם שומרים כשרות. אחרי שפרסמנו אתמול הנחיות הלכתיות הנוגעות לעבודה במקומות עבודה משותפים לגברים ולנשים, מתפרסם פסק הלכה נוסף של "בית הלל", שיובא בסוף השבוע הקרוב בחוברת הלכתית שיפיץ הארגון.

ההנחיות נובעות מתוך תפיסת עולם המבקשת לאפשר אחדות איתנה בעם ישראל, בין דתיים לשאינם שומרי מסורת. "אנו רואים חשיבות גדולה בלכידותה של החברה הישראלית, כגורם מרכזי בחוסנה של מדינת ישראל", נכתב בפסק ההלכה, "הלכידות החברתית באה לידי ביטוי בין השאר בפיתוח קשרים חברתיים בין שומרי מצוות לבין אלו שאינם שומרי מצוות, בין שכנים ועמיתים לעבודה. קשרי חברות מבוססים בין השאר על אירוח וסעודות משותפות, המאפשרות יחסי קרבה ורעות.... התורה, המצווה עלינו להקפיד בהלכות כשרות, מצווה עלינו גם לקדש שם שמיים בשימור אחדות עם ישראל".

(שיהיה בתיאבון. צילום: acnatta-cc-by)

במסגרת פסק ההלכה, מתירים רבני ורבניות בית המדרש לאכול בסכו"ם ממתכת המצוי בבית המארח שאינו שומר כשרות, אם המדובר באוכל שאינו חם, וכן בצלחות המצויות בבית המארח, בתנאי שהאוכל המוגש אינו חם. כמו כן, פסק ההלכה מקל בנושא מזיגת יין על ידי מי שאינו שומר שבת, ושתייתו על ידי האורח השומר כשרות.

בפסק ההלכה ניתן למצוא גם הקלות בנושא אכילת פירות וירקות, בהתייחס לאכילת ירקות בהם יש חשש לתולעים, מוצרי חלב ועוד, בביתו של מי שאינו שומר כשרות.

הרב רונן נויבירט, מנכ"ל "בית הלל", ציין כי הארגון קם "במטרה לתת ביטוי ליהדות הסובלנית, השקולה ומאירת הפנים, יהדות המונהגת בדרכי נועם. בית המדרש ההלכתי של בית הלל גם מתוך הצורך לתת מענה לסוגיות שעל סדר היום בעולם המודרני של ימינו. הסוגיה הראשונה אליה נדרש בית המדרש רלוונטית במיוחד ואנו בטוחים שהפסק היוצא מבית המדרש ייתן גם לאנשים המקפידים בהלכות כשרות קלה כבחמורה את האפשרות להתארח בביתו של מי שאינו שומר כשרות ועל ידי כך ירבה אחדות ואהבה בעם ישראל".